در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




دستگاه تناسلی زنان (بخش داخلی)

پنجشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۲۵ ب.ظ

 

دستگاه تناسلی داخلی


1. واژن :

مجرایی کاملا انعطاف پذیر و عضلانی ست که طول ان از هشت تا دوازده سانتیمتر فرق میکند و پهنای ان حدود دو و نیم سانت میباشد. واژن ، ظرفیت رشد طولی تا چندین سانتیمتر و پهنا تا دو برابر در هنگام تحریکات جنسی را داراست.دیواره واژن ، چین هایی دارد که در صورت نیاز (نزدیکی یا زایمان ) این چین ها باز شده و واژن را فراخ کرده و سپس دوباره به حالت اول بر میگردد.

 

وقتی یک زن ایستاده است  واژن  وی بصورت عمودی در راستای بدنش قرار ندارد بلکه قسمت فوقانی ان به سمت پایین متمایل است.

دیواره واژن با لایه هایی پوشیده شده و دارای غدد مترشحه نیست.

لایه  داخلی واژن فوق العاده به هورمونهای تخمدان حساس میباشد و سلولهای سطحی ان خیلی ناپایدار هستند. با توجه به سن و دوره ماهیانه ساختار مخاطی غشاء داخلی تغییر میکند. این مخاط در یک زن بالغ به صورت مایعی سفید و لزج است که شامل باکتریهاست و البته سبب رطوبت و لزاجت مهبل میشود. این مایع با اسیدی نگه داشتن این محل در حفظ و نگهداری مهبل از میکروبها نقشی عمده دارد و دلیل این امر نیز اسید لاکتیک از خانوادهء همان اسیدی که در ماست نیز هست موجود در ان است.

2.رحم :

یک عضو ماهیچه ای به شکل گلابی می باشد که درون لگن در بالای مثانه و جلوی راست روده  واقع شده است.اندازه طبیعی آن حدود ۸در۵ سانتیمتر است. ارتفاع ان شش تا هشت سانتیمتر و پهنای ان سه تا چهار سانتیمتر است .وزن آن از 70 تا 110 گرم متفاوت است.

  

در طی حاملگی رحم تغییرات زیادی را متحمل میشود مثلا در نه ماهگی ارتفاع ان به بیش از سی سانتیمتر میرسد و وزنش تا 1100 گرم می رسد!

در طول عادت-ماهیانه نیز رحم محل خود را به راحتی تغییر میدهد. ”رباطهای نرم“ تا حدی به رحم انعطاف پذیری میدهند و در همان حال ان را معلق نگه میدارند.

 

3.گردن رحم (سرویکس یا دهانه رحم )

رحم توسط دهانه ی  سفت و محکمی (با طول حدودا سه چهار سانت)  بسته میشود. شما میتوانید این قسمت را با انگشت خود در انتهای مهبل حس کنید.دهانه رحم در انتهای وازن دیده و لمس می شود. مجرایی ظریف از داخل  دهانه رحم می گذرد و بدین ترتیب رحم را به به واژن  متصل می کند. از طریق همین مجراست که خون قاعدگی بیرون می آید یا اسپرمها  وارد رحم می شوند.

                   

 

 

4.لوله های فالوپ ( لوله های تخمک بر ):

لوله هایی انعطاف پذیرند با درازای تقریبی ده تا چهارده سانتیمتر که قطر داخلی انها کمی بیشتر از قطر یک تار موست. این لوله ها از انتهای بالایی رحم شروع و تا تخمدانها که به صورت منگوله های متحرکی هستند ادامه میابند.

لوله های فالوپ تخمک را  از تخمدان تا رحم در برمیگیرند. همچنین این لوله ها مسیری مناسب برای عبور اسپرم به محل باروری تحصیل اطمینان از صلابت و قدرت باروری اسپرم و بالاخره حمل نطفه به سمت رحم هستند.

5. تخمدان ها :

تخمدان ها :”تخمدانها“ دو غده به اندازه دو بادام بزرگند که حدود چهار سانتیمتر بلندی و دو و نیم سانتیمتر پهنا دارند. این غدد از دو طرف توسط رباطی نازک به رحم متصل میباشند. و رباطی دیگر این غدد را به لوله های فالوپ متصل میکند.در عکس زیر ، جسم بادامی شکل و سفید رنگ ، تخمدان است.

                      

 فعالیت تخمدانها در دوره ی خاصی از زندگی است : دوران باروری (که معمولا از 14 تا 45 سالگی می باشد)

  شروع این دوران بلوغ و پایان ان یائسگی است. تخمکها در یک نوع مجتمع سلولی محصور هستند که پس از طی یک دوره ای در اثر هورمونهایی که از غده هیپوفیز ترشح میشوند به رشد خود میرسند. نام این مجتمع ها ”فولیکول“ است که یک بار در هر ۲۸ روز بالغ و باز شده یک تخمک رها می کند.

 

دستگاه تولید مثل زنان.png

 

بیشتر ببینید: دستگاه تناسلی زنان (بخش خارجی)

  • کریمی

دستگاه تناسلی