در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




ویار حاملگی...!

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ق.ظ

ا                    

ویار بارداری یکی از علایم شایع دوران بارداری بوده که در موارد معدودی ممکن است منجر به یک عارضه وحیم گردیده و باعث از دست دادن محسوس وزن، آب و بد غذایی شود. 

ویار در بارداری بیشتر در چه زمانی شایع تر است و چه عواملی در ایجاد آن نقش دارند؟

تهوع و استفراغ، عارضه‌ای شایع در دوران بارداری است که حدود 50 درصد از زنان باردار آن را تجربه می‌کنند. این عارضه در 12 هفته اول بارداری شایع تر است و تا هفته 16 تا 20 بارداری ممکن است ادامه یابد. به ندرت استفراغ آنقدر شدید می‌شود که نیاز به بستری در بیمارستان باشد. معمولا ویار بارداری در صبح شایع‌تر بوده که به همین دلیل نیز به بیماری صبحگاهی (morning sickness) معروف است اما با وجود این ممکن است در طول روز و شب نیز وجود داشته باشد. تهوع ممکن است با سایر علایم مانند خستگی، بی‌اشتهایی، سرگیجه، کج خلقی و اختلالات خواب همراه باشد. علت تهوع در دوران حاملگی هنوز ناشناخته است ولی احتمالا ناشی از تغییرات فیزیولوژی زیادی است که در بدن زن حامله رخ می‌دهد. برخی از احتمالات آن عبارتند از:

*.وقتی جفت جنین شروع به رشد می کند  مادهای به نام HCG  آزاد می شود  که علایم ویار راایجاد می کند. این علایم در حاملگی دو قلویی و موردی به نام مول شدید تر است.

علل عصبی – روانی مانند: ترس از بارداری، بارداری ناخواسته و ترس از بزرگ کردن بچه.

* اختلالات غدد مانند: پرکاری تیروئید.

چه مراقبت‌هایی به منظور کاهش شدت ویار در زنان باردار توصیه می‌شود؟

* زنان باردار همیشه مقداری شیرینی ساده مثل بیسکویت و کلوچه، کنار تخت خود داشته باشند و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوند مقداری از آن را بخورند همچنین هنگام برخاستن از رختخواب به آرامی بلند شوند.

* کاهش حجم غذای مصرفی و افزایش تعداد دفعات آن در روز؛ یعنی تا جایی که ممکن است هیچ زمان معده خالی نباشد و فاصله بین نوشیدن غذا و مایعات حداقل نیم تا یک ساعت باشد.

* از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی و پر ادویه پرهیز شود زیرا در دوران بارداری هضم غذا در معده مکانیسمی کند دارد و در نتیجه هضم غذاهای نام برده شده به مدت زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.خوردن انواع آش وخورشت های قیمه وقورمه سبزی ممنوع!

* دوره استراحت روزانه افزایش یابد و بیشتر به فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون، رفتن به منزل دوستان و آشنایان و ... پرداخته شود زیرا این موارد راه مناسبی برای مقابله با استرس می‌باشند و می‌توانند به خوبی شدت تهوع را کاهش دهند.

* رعایت حالت مناسب بعد از غذاخوردن. براین اساس هیچ گاه بعد از خوردن غذا دراز نکشند.

* از گرما و بوهای شدید دوری کنند.

آیا تهوع روی جنین تاثیر دارد؟

تهوع خفیف و استفراغ که معمولا در بیماری صبحگاهی وجود دارد تا زمانی که مادر غذا را تحمل کند و مقادیر زیادی مایعات بنوشد تهدیدی برای سلامتی جنین به حساب نمی‌آید اما در موارد شدید به دلیل از دست دادن مایع بدن مادر ممکن است روی جنین عوارض نامطلوب گذارد.

سخن آخر آنکه: ویار بارداری اگر چه برای بیمار مشکلات زیادی را در بردارد اما مهم این است که به منظور بهبود درجات آن در طی این دوران بیماران باید صبر کنند، زیرا در برخی موارد که ویار ناشی از بارداری، شدت زیادی می‌یابد ممکن است حتی زندگی فرد را نیز با اختلال روبه‌رو کند، در نتیجه این خود بیماران هستند که در درجه اول می‌توانند با تحمل این حالات به بهبود وضعیت خود کمک کنند زیرا با گذشت زمان این حالات و مشکلات ناشی از آن در زنان باردار کاهش خواهد یافت. بعد از بیمار این اطرافیان وی هستند که می‌توانند با ایجاد محیطی مملو از آرامش، محبت و توجه خصوصا همسران که این پدیده را هیچ گاه تجربه نمی‌کنند، همکاری لازم را در کاهش این حالات در او داشته باشند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد آن است که با شروع این حالات در زنان باردار تا جایی که ممکن است برای کاهش آن از مصرف خودسرانه برخی داروهای گیاهی خودداری شود. در این زمینه می‌توان گفت  مصرف زنجبیل به منظور کاهش تعداد دفعات تهوع و استفراغ مناسب است و مصرف آن با نظر پزشک توصیه می‌شود. در نهایت تاکید می‌شود که ویار بارداری یک پدیده فیزیولوژیک است که عامل ایجاد آن افزایش هورمون HCG می‌باشد که با کاهش آن، که تا پایان هفته 20 بارداری به طول می‌انجامد، این حالات نیز برطرف می‌شوند. ذکر این نکته نیز ضروری است که چنانچه ویار بارداری با کاهش وزن بیمار همراه شود نیاز به مداخله دارویی و در نتیجه مراجعه به پزشک متخصص و دارو درمانی می‌باشد.

نکاتی که برای کاهش علائم  ویار حاملگی باید رعایت شود :

۱ – تکرار در دفعات تغذیه و استفاده از مواد غذایی کم حجم و کم چرب .

۲ – استفاده از نان های برشته و شور و خوردن نخودچی قبل از برخواستن از رختخواب .

۳ – اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده ٬ پرچرب و پر ادویه مانند آش ٬ آبگوشت .

۴ – عدم استفاده از مایعات یک ساعت قبل و بعد از غذا .

۵ – از غذاهای خشک مانند تخم مرغ پخته ٬ نان برشته ٬ سیب زمینی پخته ٬ گوشت های بدون چربی ٬ حبوبات پخته شده کم آب ٬  مربا ٬ شیرینی های خشک و کم چربی بیشتر استفاده کنید .

۶ – کمی استراحت بعد از صرف غذا و استفاده از حوله خنک و یا کمپرس یخ روی معده (در صورت داشتن حالت تهوع شدید) گاها موثر می باشد.

۷ – استفاده از غذاهای انرژی زا مانند ژله و کرم کارامل توصیه می شود .

۸ – استفاده از غذاهای سرد که بوی غذا از بین رفته است و تحریک کننده نیست توصیه می شود

۹ – استفاده از لیمو ترش تازه همراه غذا نیز در کم کردن تهوع موثر می باشد .

۱۰ – برای به حداقل رساندن حالت تهوع در صبح ناگهان از جا بلند نشوید و قبل از خروج از بستر از مواد غذایی مانند تست یا سوخاری ٬ بیسکوئیت استفاده نمایید .

 

  • کریمی

ویار