در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




روزانه چند عدد تخم‌مرغ بخوریم؟


اگر به خوردن تخم‌مرغ علاقه دارید و از بابت سلامت قلب خود نیز نگران هستید، باید از نحوه و مقدار مناسب مصرف این خوردنی مطلع شوید.

به گزارش ایسنا، تخم‌مرغ به لحاظ غذایی ماده‌ای بسیار مفید و مغذی است. هر تخم‌مرغ بزرگ حدود 70 کالری دارد و منبع سرشاری از پروتئین است که سطح قندخون را تنظیم می‌کند. در واقع پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ با توجه به کیفیت بالایی که دارند، اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. زرده تخم‌مرغ نیز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از مشکلاتی که در سنین بالاتر به وجود می‌آیند مانند آب مروارید و آسیب‌های شبکیه چشم جلوگیری می‌کند و علاوه بر این برای جلوگیری از برخی سرطان‌ها، حملات و بیماری‌های قلبی نیز مفید است.

یک تخم مرغ بزرگ منبع سرشاری از ماده معدنی سلنیوم است. این ماده معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی از نابودی سلول‌های بدن جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین تخم‌مرغ حاوی ریبوفلاوین و ویتامین D است. ریبو فلاوین، یک نوع ویتامین B است که به تبدیل کربوهیدرات به انرژی کمک می‌کند و ویتامین D نیز برای تقویت استخوان و دندان‌ها موثر است.

 خوردن روزانه یک عدد تخم مرغ با خطر ابتلا به بیماری‌های گرفتگی عروق کرونر و حملات قلبی ارتباطی ندارد. از طرف دیگر به دلیل احساس سیری که پس از مصرف تخم مرغ به وجود می‌آید به خوردن غذای کمتر و لاغر شدن نیز کمک می‌کند.

 کردند که پس از خوردن تخم‌مرغ در وعده غذایی صبحانه احساس سیری کرده و میلی به خوردن غذای بیشتر نداشتند. این افراد زمانی که در صبحانه‌شان تخم مرغ می‌خوردند، نسبت به زمان‌های دیگر ناهار و حتی شام کمتری مصرف می‌کردند.

وعده ناهار خود سیب‌زمینی، ساندویچ مرغ و املت خوردند و یافته‌ها نشان داد مصرف تخم‌مرغ رضایت بیشتری را در این افراد به وجود می‌آورد. در واقع مصرف تخم مرغ بیشتر از وعده‌های حاوی کربوهیدرات مانند سیب‌زمینی احساس سیری به وجود می‌آورد و مصرف میان وعده و به دنبال آن جذب کالری بیشتر را کاهش می‌دهد. بنابراین با توجه به اینکه اضافه وزن با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است، مصرف تخم‌مرغ به دلیل ایجاد احساس سیری، گزینه مناسبی است.

اما یک نکته دیگر نیز در ارتباط با مصرف تخم مرغ وجود دارد. تخم‌مرغ منبع سرشاری از چربی‌های اشباع شده است که این چربی‌ها سطح کلی کلسترول خون را افزایش داده و ابتلا به بیماری‌های عروق قلبی را بیشتر می‌کنند. با وجود حدود 1.6 گرم چربی اشباع شده در هر تخم‌مرغ بزرگ، بیش از نیمی از چربی‌های موجود در یک تخم‌مرغ، ترکیبات اسیدهای چرب سالم و اشباع نشده از جمله امگا 3است. پزشکان مصرف روزانه 300 میلی‌گرم کلسترول روزانه را پیشنهاد می‌کنند و مرکز قلب آمریکا و طرح ملی آموزش‌های کلسترول این کشور برای بیماران قلبی، دیابتی‌ها (نوع 2) و افراد با کلسترول بالا روزانه میزان کمتر و 200 میلی‌گرم را توصیه می‌کنند.

با توجه به اینکه هر تخم‌مرغ بزرگ حدود 180 میلی‌گرم کلسترول دارد، بسیاری از محققان رابطه ابتلا به بیماری‌های قلبی و جذب کلسترول را زیر سوال می‌برند.

مصرف روزانه دو تخم مرغ پخته، موجب افزایش تشکیل ماده‌ای موسوم به «تریمتیلامین اِن - اکسید» در بدن می‌شود که این ماده خطر ابتلا به بیماری و حملات قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین میزان پیشنهادی پزشکان برای مصرف تخم‌مرغ روزی یک عدد است و در صورتی که فردی کلسترول بالا دارد و یا در معرض دیابت و بیماری‌های قلبی است باید در مصرف زرده تخم‌مرغ و گوشت‌های با چربی‌های اشباع شده و کلسترول بالا احتیاط بیشتری کند.

  • کریمی

سرطان