در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




واریس چیست؟ علل و درمان های آن...!

سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷ ب.ظ

واریس بیماری اندام تحتانی است که خودش را در رگ های رساننده خون به قلب، نشان می دهد. واریس، معمولا در افراد میانسال شروع به تظاهر می کند و با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود.

این بیماری بسیار رایج است. در آمریکا ۳۰ درصد زنان و ۱۵ درصد مردان دچار بیماری واریس یا عوارض ناشی از آن هستند.

 واریس ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و فقط از نظر ظاهری قابل مشاهده باشد، در این حالت، رگ های پا برجسته می شوند و حالت تار عنکبوتی پیدا می کنند و نیز به علت مشکلات انتقال خون به بالا، ممکن است زخم های شدیدی در ناحیه قوزک داخلی پا بوجود آید.

البته خستگی پاها، سوزش های مچ پا، درد در ناحیه پا و مچ پا، تورم در ناحیه ساق پا، ایجاد کرامپ شبانه و گرفتگی پشت پا در خیلی از موارد از علایم بالینی بیماری واریس به شمار می آید.

 رنگ پوست در واریس، قهوه ای می شود و پس از مدتی چربی زیر پوست از بین می رود و در نتیجه پوست نازک می شود. اگر با وجود رگ های بنفش تار عنکبوتی، هیچ نوع علامتی مانند تورم، خستگی، کرامپ های شبانه و سوزش مچ پا وجود نداشته باشد، واریس فقط از نظر ظاهری مورد توجه قرار می گیرد، اما اگر همراه با علایم باشد حتماً باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

این پزشک جراح با اشاره به دخیل بودن عوامل متعددی در ایجاد بیماری واریس، اجنسیت (به دلیل فاکتورهای هورمونال و ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون که باعث گشاد شدن رگ می شوند و نفوذ پذیری آن را افزایش می دهند)، اضافه وزن وچاقی ، استفاده از قرص های هورمونی و نیز سابقه خانوادگی از عوامل ایجاد این بیماری به شمار می آید.

در رابطه با شغل به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در بروز واریس افرادی که به مدت طولانی می ایستند یا می نشینند و تحرک آنها کم است، احتمال بیشتری در ابتلا به واریس دارند. ضمن اینکه خانم هایی که بیش از دو بار حاملگی داشته اند دارای ریسک ابتلای بیشتری هستند.

انداختن یک پا روی پای دیگر کاملا اشتباه است

انداختن یک پا روی پای دیگر  کاملا اشتباه  است  این کار به این علت اشتباه است که بر روی رگ فشار وارد می شود و میزان خون به سمت بالا نیز کاهش می یابد.

 خصوص پیشگیری از واریس به افراد چاق توصیه می شود که وزنشان را کم کنند و تحرک داشته باشند.

اورزش هایی همچون شنا، دو و میدانی، پیاده روی و دوچرخه سواری را از جمله اقدامات پیشگیرانه برای واریس است افراد باید هر چند دقیقه یک بار راه بروند و زانو خود را خم و راست کنند تا عضلات پشت پا تحرک داشته باشند. همچنین مصرف نمک نیز کاهش یابد.

زنان باردار نیز  باید که در حالت نشسته، چهار پایه زیر پا قرار دهند و در صورت امکان به پهلوی چپ بخوابند.

طبقه بندی جوراب واریس

 باید بر اساس نوع بیماری و نوع مشکلات، کلاس بندی (طبقه بندی ) جوراب واریس جهت استفاده مشخص شود. جوراب های واریس از کلاس یک تا کلاس چهار با فشارهای متفاوت در بازار وجود دارند. بنابراین افراد باید برای تعیین کلاس واریس حتماً به پزشک مراجعه کنند.

 جوراب واریس باید از صبح که افراد به بیرون می روند تا زمان بازگشت آنها به خانه پوشیده شود. این جوراب حتماً با آب ولرم و شامپو شسته شود و از چنگ زدن آن نیز اجتناب شود. همچنین این جوراب باید هر ۶ ماه یکبار تعویض شود.

 تاکنون هیچ نوع پماد و اسپری که کار درمان واریس را انجام دهد به بازار عرضه نشده است و افراد باید توجه داشته باشند که تمام تبلیغاتی که در سایت ها و شبکه ها وجود دارد، عاری از حقیقت است.

  • کریمی