در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




8 دلیل جالب گریه نوزاد...!

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۳۳ ب.ظ

عجیب است ولی نوزادان هم گاهی احساس تنهایی می کنند، حوصله شان سر می‌رود و مثل بزرگترها ولی به شیوه خودشان نق‌نق می‌کنند.



به نوزادتان شیر داده‌اید، پوشکش را عوض کرده‌اید و ظاهراً خوب استراحت کرده است. پس برای چه گریه می‌کند؟ اگر چه گریه او ظاهراً بی‌دلیل است اما یادتان باشد که گریهٔ نوزادان هیچ‌گاه بی‌دلیل نیست. برای اینکه علت گریه او را بفهمید، نکات مهمی را که ممکن است نوزادتان سعی بر بیان آن‌ها داشته باشد، به علاوه راه کارهایی که می‌تواند لبخند را به چهره او برگرداند، جمع آوری کرده‌ایم.

لطفاً این پولیور را در بیاورید؟

اینکه هوای بیرون کمی سرد است، دلیل نمی‌شود که مثل سورتمه سواران سیبری به او لباس بپوشانید. والدین معمولاً به نوزادان زیاد لباس می‌پوشانند و نوزاد هم موقعی که گرم و عرق ریزان می‌شود، شروع به نق زدن می‌کند، درست مثل بزرگ‌تر‌ها.

راه حل: خودتان هر چند لایه لباس که می‌پوشید، به کودکتان هم همانقدر لباس بپوشانید. اگر نمی‌دانید که آیا خیلی گرمش شده یا سردش است، دستتان را روی شکم یا پشت او بگذارید تا دمای بدنش را اندازه بگیرید. 

نمی‌توانیم یک جورایی کنار بیایید؟
نوزادان جملاتی مانند «باورم نمی‌شود که فراموش کرده‌ای...» یا «چرا همیشه باید یادت بیاندازم تا آشغال‌ها را جلوی در بگذاری؟» را متوجه نمی‌شوند، اما می‌فه‌مند که مامان و بابا دارند دعوا می‌کنند.  «اگر در خانه داد و فریاد و ناراحتی باشد، نوزاد نیز همین طوری بار می‌آید و ایراد گیر می‌شود.»

راه حل:‌گاه گاهی با همسرتان بحثتان می‌شود (مخصوصاً به خاطر کار سخت مراقبت از بچه)، اما سعی کنید احساستان را با خونسردی بیان کنید تا محیطی آرام برای او فراهم کنید. جر و بحث‌های داغتان را نگه دارید برای موقعی که کودکتان به رختخواب رفته است.

خیلی اضطراب دارم!

سر و صدا، تکان‌های زیادی و نور زیاد در فروشگاه، رستوران‌های شلوغ و پر سر وصدا یا یک میهمانی خانوادگی، می‌تواند اشک نوزادتان را دربیاورد و بعد از مدتی هر نوع تحریکی، حتی قرار گرفتن در ژاکت بیرون از خانه به مدت ۲۰ دقیقه یا اسباب بازی‌های زیاد در اطراف او، می‌تواند ناراحتش کند.

راه حل: هر کودکی از یک چیزی ناراحت می‌شود، بنابراین دقت کنید ببینید نوزادتان چگونه بر ناراحتی خود غلبه می‌کند. زمان خرید از فروشگاه‌های شلوغ را کم کنید، در زمان‌های خلوت به رستوران بروید و اسباب بازی‌های جدید را کمتر به او بدهید. همچنین بعد از گردش زمان ساکتی را برای او برنامه ریزی کنید تا نوزاد آشفته‌تان آرام شود.

شکمم درد می‌کند.

ناراحتی شکمی نوزادتان دلایل کمی ندارد؛ ممکن است نفخ کرده یا یبوست داشته باشد. نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند، ممکن است نسبت به شیر حساسیت نشان دهند یا آلرژی شیری داشته باشند که هر دو این‌ها می‌توانند باعث دل پیچه به همراه مدفوع شل شوند. شاید هم رفلاکس معده داشته باشد، در این حالت محتوی معده وارد مری می‌شود.

راه حل: سعی کنید کودکتان بیشتر آروغ بزند. می‌توانید با ماساژ دادن شکم او به آرامی یا حرکت دوچرخه‌ای پا‌هایش، گاز معدهٔ او را کم کنید. اگر شیر خودتان را به او می‌دهید، سعی کنید در کل زمان شیردهی از یک سینه به او شیر بدهید و آن را عوض نکنید. شیری که اول از سینه بیرون می‌آید، نسبت به شیری که بعداً از سینه بیرون می‌آید لاکتوز بیشتری دارد. برای نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می‌کنند، از سر شیشه‌هایی استفاده کنید که شیر کمتری از آن بیرون می‌آیند تا هوای کمتری وارد شکم نوزادتان شود. اگر این کار موثر واقع نشد، پوشک کثیف او را به پزشک نشان دهید و از او بپرسید که آیا باید از شیر دارای حساسیت کم «hypoalergil» یا شیر سویا استفاده کنید؟ اگر‌گاه گاهی نوزادتان بالا می‌آورد، نگران نشوید. اما اگر نشانه‌های مزمنی دارند یا کودکتان ظاهراً ناراحتی دارد، با پزشکتان صحبت کنید. شاید لازم باشد بعد از غذا او را بنشانید، یا شیر او را با نشاسته برنج غلیظ کنید و یا اگر رفلاکس معدی روده‌ای دارد، داروی کاهنده اسید معده به او بدهید.

یک چیزی اذیتم می‌کند.

ممکن است دور انگشتان دست یا پای او، مو یا نخ گیر کرده باشد، خون او را بند آورده و باعث ایجاد درد و ورم شود. این مساله بیشتر از آنچه که والدین متوجه شوند، اتفاق می‌افتد و باید خیلی زود متوجه آن شوید، در غیر اینصورت ممکن است آسیب دائمی به بافت بدن او وارد شود. سایر احتمال‌ها: احتمال دارد برچسب لباس یا زیپ آن یا کمربند ایمنی اتومبیل پوست کودکتان را اذیت می‌کند.

راه حل: لباس او را دربیاورید و دست و پایش را نگاه کنید. اگر مویی در آن‌ها دیدید، آن را بازکنید یا با یک قیچی کوچک آن را ببرید. دکتر شومن می‌گوید: «اگر نوزادتان پسر است، ممکن است مو یا نخ دور آلت تناسلی او پیچیده باشد.»

من اینجا تنها هستم.

نوزاد شما بین ۶ تا ۹ ماهگی متوجه می‌شود که موجودی جدا از شما می‌باشد که این خوب است، اما ممکن است همین که او را ترک کنید، شروع به گریه کند که این مساله هم خوب است و هم بد.

راه حل: خوب است نوزادتان را در روروک و غیره (که روی آن اسباب بازی نصب شده تا کودک با آن بازی کند) بگذارید تا لباس‌ها را در ماشین لباس شویی بیاندازید. اما اگر احساس می‌کنید که این جدایی لحظه‌ای او را ناراحت می‌کند، دست از کار بکشید و به او کمی ابراز محبت کنید. «گاهی اوقات فقط با دیدن شما یا قرار گرفتن در آغوش شما، گریهٔ او قطع می‌شود.» یک ماساژ آرام یا کوبیدن آرام به پشت او نیز به او کمک می‌کند تا مطمئن شود شما هر وقت از پیش او بروید، دوباره باز می‌گردید. اگر تمامی فنون (تاب دادن، موسیقی، عروسک پارچه‌ای مورد علاقهٔ او) را امتحان کرده‌اید و هنوز هم گریه می‌کند، شاید راحت‌ترین روش این باشد که او را با خود به اتاق رختشویی ببرید. با این افکار به خودتان دلداری بدهید که به ۱۵ ماهگی که برسد دیگر در نبود من اینقدر مضطرب نمی‌شود.

از گرسنگی دارم می‌میرم.

نوزادتان یک ساعت پیش غذا خورده، پس مطمئن هستید که وقت غذای بعدی او نرسیده است؟ اگر دوران رشد سریع خود را طی می‌کند، اشک‌های او شاید به این معنی هستند که «من باز هم گرسنه هستم!» این رشد سریع معمولاً در ۲، ۳ و ۶ هفتگی و ۳ و ۶ ماهگی رخ می‌دهد و حدوداً دو روز طول می‌کشد.

به هر حال نوزادان با تقویم پیش نمی‌روند و ممکن است هر زمانی این حالت اتفاق بیافتد.

راه حل: آیا واقعاً گرسنه است؟ بهترین کار این است که او را در کالسکه بگذارید و بروید پیاده روی، اگر خیلی زود خوابش ببرد یا ساکت شود، یعنی گرسنه نیست. اما اگر باز هم داد و بیداد کرد به او شیر بدهید. نگران نباشید شکم کودک شیر خوار را نمی‌توان بیش از حد پر کرد.

از این دیوار که جلوی چشمامه دیگه خسته شدم.

سپری کردن یک ساعت روی یک صندلی و یک گوشه از اتاق، مثل این است که کودک تمام روز در یک اتاقک اداری زندانی شده است؛ خیلی جالب نیست. اگر چه برخی از نوزادان نسبت به برخی دیگر برای ماندن در یک جا تحمل بیشتری دارند، اما همهٔ بچه‌ها از آن خسته می‌شوند و دوست دارند جایشان عوض شود.

راه حل: با بردن کودکتان به اتاقی دیگر به پارک و...، علاقه طبیعی او به کاوش را تحریک می‌کنید.

وقت گشت زنی ندارید؟ فقط با حرف زدن و ارتباط برقرار کردن با او می‌توانید او را از کسلی دربیاورید. «نوزادان موجودات بسیار اجتماعی هستند. آن‌ها دوست دارند دور و بر شما باشند، به حرف‌های شما گوش دهند و از شما بیاموزند.»

  • کریمی

گریه