در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




زخم دهانه رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۲۴ ب.ظ

علت ایجاد زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم در خانم ها به خصوص در طول دوره باروری بسیار شایع است. زخم دهانه رحم اغلب هنگام معاینات دوره ای تشخیص داده می شود. زخم دهانه رحم می تواند در اثر ضربه، مواد شیمیایی، عفونت و یا سرطان دهانه رحمایجاد شود. زایمان های متعدد، استفاده از تامپون، استفاده طولانی مدت از آی یو دی و مصرف قرص های پیشگیری در خانم های جوان از جمله دلایل زخم دهانه رحم هستند. عفونت های طولانی مدت نیز یکی دیگر از علت های شایع زخم دهانه رحم هستند.

علائم زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم بیشتر اوقات بدون علامت است. اما گاهی علائمی مانند ترشحات واژن، درد، احساس ناراحتی هنگام خروج ادرار و خونریزی بعد از رابطه جنسی ایجاد می کند. تست پاپ اسمیر زخم دهانه رحم ضروری اما نتیجه آن اغلب نرمال است.

فریز زخم دهانه رحم و پیشگیری از سرطان

نگرانی اصلی در مورد زخم دهانه رحم این است که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. سرطان دهانه رحم بیماری خطرناکی است؛ اما اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است. درمان سرطان دهانه رحم در اولین مراحل بسیار ساده است و با فریز کردن سلول های غیرطبیعی دهانه رحم به راحتی انجام می شود. با فریز کردن زخم دهانه رحم از ابتلا به سرطان جلوگیری می شود. مشکلات و علائم شخص نیز بعد از فریز کردن بهبود پیدا می کند. در روش فریز کردن، با استفاده از سرما زخم دهانه رحم فریز می شود. فریز زخم، سلول های غیرطبیعی را تخریب می کند. سرما دادن به سلول ها در طی دو مرحله و به فاصله پنج دقیقه انجام می شود. فریز کردن اغلب زمانی انجام می شود که تست سرکه یا تست پاپ اسمیر مثبت شده باشد.

در این موارد فریز زخم دهانه رحم پیشنهاد نمی شود:

  • در زمان بارداری
  • در صورت ابتلا به التهاب اندام های لگنی
  • در هنگام قاعدگی (اگر خونریزی شدید باشد)

بعد از فریز زخم دهانه رحم

فریز زخم دهانه رحم اغلب موفقیت آمیز است؛ اما اگر بعد از فریز نتیجه دلخواه حاصل نشود، ممکن است پزشک روش دیگری را به بیمار توصیه کند. گاهی نیز لازم است که شخص بعد از سه تا شش ماه دوباره تست پاپ انجام دهد.
شخص بعد از فریز می تواند فعالیت های طبیعی خود را انجام دهد؛ اما از او خواسته می شود بین دو تا چهار هفته از مصرف تامپون و برقراری رابطه جنسی خودداری کند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند. در صورت برقراری رابطه جنسی لازم است از کاندوم استفاده شود.
ممکن است شخص بعد از فریز زخم دهانه رحم احساس گرفتگی عضلات (مانند قاعدگی) داشته باشد.

آیا فریز کردن زخم دهانه رحم عوارضی دارد؟

عوارض بسیار نادر هستند. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • دردهای لگنی شدید
  • داشتن خونریزی شدید بیش از دو روز
  • بوی بد ترشحات واژن




نظرات  (۴)

کسی که در زندگی، هدف والا و ارجمند دارد، هرگز به دامن تسلیم و ناپاکی نخواهد غلتید.
سلام من چند روز پیش به علت سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن به ماما مراجعه کردم و بعد از معاینه تشخیص زخم دهانه رحم داده شد ولی فقط ترشحات زیاد دارم نه لکه بینی و نه خونریزی بعد نزدیکی ندارم بعضی مواقع درد زیر شکم دارم که ماما برام یه پماد و قرص مترونیدازول تجویز کرده چه مدتی طول میکشه تا این زخم خوب بشه و به روال طبیعی برگرده؟؟
پاسخ:
سلام داروها را مصرف کنید ودوباره معاینه شوید اگر زخم نیاز به فریز نداشته باشد معمولا یک ماه بعد بهبود می یابد.
سلام من دوماه پیش بعداز کولوسپکوپی فریزر کردم دهانه رحممو الان بین دوماه ونیم  سه بار پریود شدم اونم به مدت دوهفته هربار درضمن بعد از نزدیکی هم لک بینی دارم طوری که تا چن روز ادامه پیدا میکنه من چیکا کنم مشکلم چیه راستی قبل از این که فریزر کنم اصلا لک اینا نداشتم وپریودم هم منظم بود 
سلام من دوماه پیش بعداز کولوسپکوپی فریزر کردم دهانه رحممو الان بین دوماه ونیم  سه بار پریود شدم اونم به مدت دوهفته هربار درضمن بعد از نزدیکی هم لک بینی دارم طوری که تا چن روز ادامه پیدا میکنه من چیکا کنم مشکلم چیه راستی قبل از این که فریزر کنم اصلا لک اینا نداشتم وپریودم هم منظم بود 
پاسخ:
سلام حتما باید از رحم نمونه برداری کنید وکورتاژ تشخیصی شوید.