در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




عفونت های ادراری را در کودکان جدی بگیریم...!

يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳ ب.ظ

محمد حسین سلطان زاده در گفتگوبا خبرنگار خبرگزاری سلامت، در مورد عفونت‌های دستگاه ادراری در کودکان اظهار داشت: شایع ترین مسئله نفرولوژیک و جدی‌ترین بیماری عفونی که به وسیله متخصصین اطفال درمان می‌شود،  عفونت‌های دستگاه ادراری است و عامل عفونت معمولا باکتری‌ روده محسوب می‌شود.
وی افزود: این بیماری در کودکان به ویژه در میان کودکان زیر 2 سال در صورت عدم تشخیص ودرمان به موقع، علاوه بر مرگ ومیر می‌تواند باعث عوارض دیررس مانند فشارخون، نارسائی مزمن کلیه و در زنان باردار نیز باعث سقط جنین می‌شود.
این متخصص کودکان و نوزادان بیان داشت: از آنجائی که درمان عفونت ادراری با آنتی بیوتیک در جلوگیری از بیماری کلیوی موثر بوده، شناسائی زودرس اختلالات آناتومیک دستگاه ادراری در این بیماران در پیشگیری از اسکار کلیوی وعوارض طولانی مدت عفونت ادراری بسیار حائز اهمیت است. همچنین از آنجائی که پیلونفریت در نوزادان و شیرخواران کم سن می‌تواند به سپتی سمی منجر شود، تشخیص ودرمان به موقع و بررسی‌های رادیولوژیک لازم است .
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد شیوع عفونت ادراری در کودکان عنوان کرد: در سال اول شیوع عفونت ادراری در هر دو جنس برابر وحدود 40 درصد است البته در 3 ماهه اول تولد، پسرها بیش از دختران مبتلا می‌شوند ولی از سال دوم به بعد در دختران شایع‌تر از پسران بوده و در سنین مدرسه دخترها 30 برابر پسرها مبتلا می‌شوند.
سلطان زاده با بیان این که نحوه بروز عفونت ادراری به عامل سن، جنسیت، میکرواورگانیسم عامل بیماری، درگیری کلیه یا مثانه و اختلالات زمینه‌ای بستگی دارد، عنوان داشت: بطور کلی تب وعلائم درگیری دستگاه گوارش مانند اسهال و استفراغ، از علائم عفونت اداری در کودکان زیر دو سال است و در سنین بالاتر تکرر ادرار و شب ادراری، شایع تر و تب کمتر دیده می‌شود .
وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر در بروز این عفونت ادراری، رعایت نکردن بهداشت و شستشوی نادرست ناحیه تناسلی است. بنابراین والدین حتما باید پس از اجابت مزاج کودک را از جلو به عقب بشویند در غیر این صورت احتمال انتقال عفونت از مقعد به خروجی مثانه بیشتر خواهد شد. اگر آموزش توالت رفتن هم زودتر از موعد مقرر انجام شود باعث افزایش خطر بروز عفونت ادراری می‌شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: از دیگر عوامل موثر در بروز این عفونت، نشستن در وان، ختنه نکردن، امتناع از ادرارکردن به خصوص در دختربچه هایی که در سنین مدرسه که از اجازه گرفتن برای رفتن به دستشویی خجالت می کشند و همچنین کودکانی که سرگرم بازی اند و در رفتن به دستشویی تنبلی می کنند، است همچنین یبوست نیز از عوامل مستعدکننده عفونت ادراری به شمار می‌رود.
 
توصیه می‌شود والدین اگر فرزندشان دچار سوزش و تکرر ادرار، بوی بد ادرار یا دچار تب هستند و علتی برای تب کودکشان وجود ندارد، حتما به پزشک مراجعه کنند و در صورت تشخیص ابتلای فرزندشان به عفونت ادراری هم حتما برای درمان به پزشکان متخصص اطفال یا فوق تخصص کلیه اطفال مراجعه کنند تا اقدامات درمانی لازم انجام و از خطرهای بعدی جلوگیری شود.
  • کریمی