در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




زخم نوک پستان در شیردهی...!

سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ق.ظ

-احتقان ،زخم نوک ،عفونت و آبسه پستان : 
بهترین راه پیشگیری از این موارد تغذیه نوزاد بلافاصله بعد از تولد مکیدن مکرر پستان توسط کودک ،وضعیت مناسب مادر هنگام شیر دادن و کودک هنگام شیر خوردن است . شایع ترین علت زخم نوک پستان، در آغوش گرفتن نادرست و مکیدن پستان توسط شیرخوار در وضعیت نامناسب است بدین ترتیب که شیرخوار هاله پستان را به مقدار کافی در دهان نمی گیرد و فقط نوک پستان را می مکد.مادر برای کمتر شدن درد به دفعات کمتر و مدت کوتاه تری به کودک شیر می دهد و قبل از این که شیرخوار پستان را رها کند آن را از دهان او می کشد که این عمل منجر به زخم شدن نوک پستان می شود.

برای رفع احتقان پستان (جمع شدن شیر در پستان ) استفاده از کیسه آب گرم برای دوشیدن شیر مفید است .همچنین خالی کردن پستان ازطریق مکیدن کودک و یا دوشیدن شیر با دست و یا شیر دوش و استراحت ندادن به پستان مهم است .خودداری از شستشوی مکرر پستان با آب و صابون و یا استفاده از محلولها و یا کرمها ی تحریک کننده برای پیشگیری از زخم نوک پستان ضروری است . 
بهترین راه بهبود زخم نوک پستان، گذاردن یک قطره شیر روی نوک پستان در پایان تغذیه شیرخوار و در معرض هوا و نور خورشید قراردادن پستان و استفاده از سشوار روی درجه بادبزن با فاصله 30 سانتی متر، روزی چهار بار و هر بار 20 دقیقه است. استفاده از پماد ویتامین AD نیز بی تاثیر نیست . همچنین می توان شیر مادر را در یخچال قرار داد  و چربی آنرا پس از جدا شدن روی زخم گذاشت . زخم پستان حداکثر بعد از گذشت 30 روز بهبود می یابد .

-امتناع شیرخوار از گرفتن پستان مادر:

وقتی کودک در گرفتن پستان سرسختی نشان می دهد یا امتناع می کند ممکن است مادر احساس درماندگی و آشفتگی کند و حتی در احساس مادری و توانایی خود شک کند. حتی ممکن است مادر احساس گناه کند. در این موارد لازم است به حرف های مادر خوب گوش کرده و احساساتش درک شود.

باید به مادر اطمینان داد که احتمالا دلیلی برای رفتار کودکش وجود دارد. گاهی عفونت گوش یا برفک دهان کودک موجب امتناع شیرخوار از گرفتن شیر می شود اما این حالت پس از درمان عفونت و برفک رفع می شود. اگر نوزاد از روز اول پستان مادر را نگیرد باید از نظر تمام مشکل های پزشکی و بیماری ها معاینه شود. روزهای بعد ممکن است احتقان پستان مادر و رگ کردن شدید پستان مادر دلیل امتناع شیرخوار از گرفتن پستان باشد. اگر در هفته های اول تا ۴ عمر نوزاد باشد سردرگمی در گرفتن پستان، زخم نوک پستان ناشی از وضعیت نادرست شیردهی، احتقان پستان، برفک دهان، عفونت گوش نوزاد، حساسیت به موادغذایی یا داروی خورده شده از سوی مادر و تغییر مزه شیر می تواند دلیل این امر باشد.

گاهی دردهای کولیکی کودک مانع از خوردن شیر مادر می شود. گاهی مادر بیان می کند که کودکش نمی داند با پستان او چه کار کند. ممکن است شیرخوار پستان را با حرص و ولع در دهان بگیرد اما قادر به چسبیدن به آن و تخلیه شیر نباشد. در این صورت نوک پستان زخم می شود و شیر کمتری می آید. از ۳ ماهگی به بعد با افزایش بازیگوشی کودک و توجه او به صداهای محیط و حرکت جالب و توجه به اشیای متحرک، وی پستان ها را رها می کند. بردن شیرخوار به یک اتاق تاریک و ساکت می تواند این مشکل را برطرف کند. اما گاهی هم عفونت های تنفسی ممکن است مکیدن و بلع را به علت گرفتگی بینی برای نوزاد سخت کند.

دندان در آوردن، برفک دهان کودک، هوای گرم و تمایل کودک به از شیر گرفتن هم می تواند موجب امتناع شیرخوار از خوردن شیر شود. اما تغییرهای هورمونی، قرص های ضدبارداری، استفاده از عطر، صابون، ادکلن یا کرم متفاوت هم در مادر یا شنادر استخر با آب کلردار و تغییر در ظاهر مادر مثل رنگ کردن موها و عینک زدن هم می تواند روی امتناع شیرخوار از شیرخوردن اثر داشته باشد. تغییر مزه شیر، سیگار کشیدن مادر و ورزش طولانی قبل از شیر دادن و نوشیدن قهوه بیش از ۷۵۰ سی سی هم می تواند موجب شود کودک از گرفتن پستان امتناع کند.

-چرا در شروع شیر خوردن بیقراری می کند:

بعضی از نوزادان به محض شروع شیر خوردن از خود بی تابی نشان می دهندبه این معنی که مثلا نوزاد پس از سه ساعت خوابیدن اینک گرسنه شده و از خواب بیدار شده است، شما پستان را به دهان او می گذارید و نوزاد با ولع شروع به مکیدن می کند اما هنوز چند مک بیشتر به سینه نزده که سینه را رها می کند و گریه را سر می دهد گاهی در این مواقع شما به خوبی متوجه می شوید گه شیر در گلویش پیچیده و وی برای خروج شیر و تخلیه آن از گلو و بینی خود به زحمت افتاده است شما دوباره سینه خود را به طرف او می برید نوزاد در حال گریه و بی تابی از گرفتن سینه خودداری می کند اما پس از آرام شدن سینه را می گیرد و این بار با آرامش مشغول شیر خوردن می شود.

برای توجیه علت این رفتار عجیب نوزاد که ممکن است شما را شگفت زده و دستپاچه کند به این توضیحات توجه بفرمایید: سینه های شما اگر چه شیر دارد اما نوزاد با شروع مکیدن پستان باعث تحریک هورمونی شدیدی می شود که به دنبال آن ناگهان مقدار زیادی شیر از سینه جهش و فوران می کند نوزاد فادر به فرو دادن و بلعیدن ناگهانی این مقدار زیاد از شیر نیست و احتمالا پریدن مقداری شیر به پشت حلقش او را ناراحت می کند در این صورت دست از شیر خوردن می کشد و گریه را سر می دهد اگرعلت این باشد شما می توانید کمی از شیر خود را سریعا بدوشید تا از وفور و جریان شدید خروج آن کاسته شود و سپس نوزاد را که اکنون کمی آرام شده است و دوباره دنبال سینه می گردد تغذیه نمایید.

اگر این قضیه همیشه تکرار می شود می توانید هر بار پیش از شیر دادن کمی از شیر خود را بدوشید تا از شدت فوران ناگهانی آن کاسته شود و سپس به نوزاد شیر بدهید و شاید بهتر باشد در هر بار شیر دهی فقط از یک سینه شیر بدهید.

راه دیگری که برای کاهش دادن این حالت فورانی پیشنهاد شده این است که در هنگام شیر دادن به پشت بخوابید. زیرا در این حالت جریان شیر آهسته تر است.

- روش دوشیدن شیر: 
برای دوشیدن شیر با دست صورت می گیرد،‌دست باید طوری قرار گیرد که 2 انگشت زیر پستان و درست در لبه تحتانی هاله پستان قرار دارند، برای خروج شیر باید روی این قسمت فشار وارد شود نه به نوک یا خود پستان. زیرا فشار دادن نوک پستان نه تنها سبب جاری شدن شیر نمی شود ،‌ بلکه موجب ترک خوردگی ،‌سوزش و نازک شدن پوست نوک پستان هم می شود.

اگر دوشیدن شیر با دست صورت می گیرد،‌دست باید طوری قرار گیرد که 2 انگشت زیر پستان و درست در لبه تحتانی هاله پستان و شست در بالا و روی لبه فوقانی هاله واقع شود. آن گاه باید دست را به قفسه سینه تکیه داد و مطابق شکل زیر،‌اول پستان را به طرف قفسه سینه و سپس به جاو آورد تا شیر به آسانی خارج شود. با قرار دادن انگشتان در جهات مختلف هاله ، مجاری  دیگر شیر هم تخلیه می شوند. 
هنگام دوشیدن شیر با دست ،‌باید برای جمع آوری شیر از لیوان یا ظرف دهان گشاد ( که قبلاجوشیده است ) استفاده نمود . گاهی لازم است لیوان تمیزی هم زیر پستان دیگر قرار داده شود تا قطره های شیری که هم زمان با دوشیدن از پستان دوم ترشح می شود جمع آوری گردد. 
برای دوشیدن شیر علاوه بر روش فوق که ذکر شد،‌از شیردوش های برقی نیز می توان استفاده کرد.این نوع شیردوش ها که اخیرا به بازار آمده اند،‌به صورت تکی یا دو تایی ( جهت دوشیدن همزمان پستان های مادر) در دسترس مادران قرار دارند و قابل استریل شدن درآب جوش بوده ،‌ با برق باطری کار می کنند. قدرت مکش آنها بسیار مناسب است و بدون هیچگونه درد و ناراحتی مقدار بیشتری شیر را در زمان بسیار کمتری از پستان های مادر می دوشند و به هیچ عنوان با دست تماس ندارند،‌در نتیجه میزان آلودگی نیز در دوشیدن شیر به حداقل ممکن می رسد. این شیر دوش ها در منزل و یا محل کار مادران شاغل قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است اکثر مادران رضایت خود را از کاربرد انواع شیردوش های الکتریکی ابراز نموده اند.

-چرا هنگام شیر خوردن سینه را رها می کندو به پیچ و تاب می افتد :

شاید گاهی ملاحظه کرده باشید که نوزادتان درحدود یک دقیقه پس از شیرخوردن به پیچ وتاب می افتد وسینه را رها می کند ودرحالی که به خود می پیچد گریه راسر میدهد وگاهی نیز اندکی مدفوع دفع می کند یکی دودقیقه بعد این ناآرامی ها پایان پذیرفته ونوزادسینه راگرفته وباآرامش به خوردن شیر ادامه می دهد.

برای توجیه علت این ناراحتی باید گفت که این حالت نمایشگر فعالیت یک عکس العمل ناخودآگاه طبیعی به نام بازتاب معدی- روده ای است که بطور معمول کم وبیش درهمه نوزادان وجوددارد.

راه چاره این است که شما دراین حالت یکی دودقیقه صبرکنید، شکم نوزادرا بطور ملایم مالش دهید واگردرد وبی تابی  نوزاد ازحد بگذرد یک قاشق چایخوری گریپ میکسچر یا گریپ واتر به او بدهید. پس از یکی دو دقیقه نوزاد آرام خواهد گرفت وشما می توانید شیردادن به او را ازسربگیرید .

 

  • کریمی