در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




همه آنچه که باید در مورد واکسن نوزادان بدانید...!

پنجشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳ ب.ظ

ضرورت زدن واکسن در شیرخوار

واکسن هایی که به نوزاد تزریق می شود و یا به شکل قطره (مثل قطره فلج اطفال) به او خورانده می شود، اغلب میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری است که محققان پس از مدت ها مطالعه و بررسی، به ساخت آن واکسن دست یافته اند.
هنگامی که میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری به بدن نوزاد وارد می شود، سیستم ایمنی بدن او شروع به تولید آنتی بادی هایی علیه آن میکروب می کند تا آن را از بین ببرد و چون این میکروب توسط متخصصین، تضعیف و یا کشته شده است، بدن موفق به از بین بردن آن می شود.
اما هدف اصلی از تزریق واکسن به کودک آن است که با از بین رفتن میکروب بیماری، آنتی بادی هایی که علیه آن در بدن کودک ساخته شده اند، باقی می مانند و در صورتی که آن میکروب، یک بار دیگر وارد بدن کودک شود، هرگز به آن بیماری مبتلا نخواهد شد.

اما بعد از واکسیناسیون نوزاد چه مراقبت هایی لازم است:
یکی از مراحل سخت و دردناک زندگی نوزادان، واکسیناسیون‌های دوره‌ای است که در سنین 2، 4، 6، 12 و 18 ماهگی انجام می‌شود.
 واکسیناسیون برای نوزاد دردناک و همراه با تب است. اولین راهکار این است که 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از انجام واکسیناسیون،‌از یک تب‌بر ساده مثل استامینوفن که بسته به وزن نوزاد و با تشخیص پزشک معین می‌شود، استفاده می‌شود و پس از آن هر 4 ساعت در صورت تبدار بودن نوزاد تکرار می‌شود و تب ممکن است تا 48 ساعت ادامه پیدا کند.
در مورد واکسیناسیون یک سالگی، ‌نیاز به استفاده از تب بر 2 ساعت قبل و بعد انجام واکسیناسیون نیست. از آنجایی که واکسن MMR که شامل سرخک، سرخجه و اوریون است،‌در این مرحله تزریق و آب‌ریزش بینی و گاهی حالات سرماخوردگی در روزهای بعد ظاهر می‌شود و در آن موارد نیاز به استفاده از تب‌بر برای کودک است.
در مورد واکسیناسیون و تکرار آن هر 4 ساعت یکبار،‌ به دلیل تزریق مجدد MMR نیاز است در روزهای بعد هم در صورت تب و بروز علائم سرماخوردگی از تب‌بر استفاده شود.
بهتر است تا 48 ساعت پس از واکسیناسیون،‌کودک استحمام نشود. همچنین استفاده از کمپرس آب گرم،‌ممکن است محل واکسیناسیون را دچار آلودگی کند و میکروب وارد بدن کودک شود در صورت تورم و ناراحتی محل واکسن با مشورت پزشک،‌می‌توان از اقدامات کمکی استفاده کرد.

در مواردی که تب کودک بالاست می توان از تن شویه  استفاده کرد:
  .

1-تن شویه در حمام :تن شویه در هر حالتی باید با آب ولرم صورت گیرد نه آب سرد زیرا آب سرد باعث ایجاد لرز در کودک ویا حتی در بزرگسالان می شود.

از روش تن شویه در حمام وقتی استفاده می شود که درجه تب کودک بسیار بالاست و شما مجبورید به سرعت تبش را پایین بیاورید تا به مرز خطر وتشنج نرسد.

در این روش کودک را مستقیما در تشت یا وانی که از آب ولرم پر شده است به مدت20تا30 دقیقه بگذارید.برای این روش بهتر است اول با آب گرم شروع کنید ( آب گرم نه آب داغ ) بعد کم کم شیرآب سرد را باز کنید و به وان در حالتی کودک در آن نشسته است آب سرد اضافه کنید تا دمای آب به37 درجه سانتی گراد که همان دمای طبیعی بدن انسان است برسد. به این ترتیب کودک کم کم به این دمای آب عادت می کند و دچار لرز نمی شود.

هر بار فقط یک قسمت از بدن کودک را حمام کنید . اول از تنه شروع کنید بعد مسیر رگ های بزرگ خونی را در امتداد اندام ها با لیف خنک کنید یعنی لیف کشی را از گردن به سمت زیر بغل ، از زیر بغل به سمت کف دست ها و از کشاله ی ران به طرف پاها انجام دهید. آب ولرم را از بالای بدن ( پشت و قفسه سینه ) به روی کودک بپاشید ، پس از پایان تن شویه آب روی بدن کودک را با حوله به آرامی خشک کنید. یک لباس سبک ونازک بپوشانید و در بستر خشک بخوابانید.

نکته : اگر دیدید بچه احساس سرما می کند ،  بی حال است یا نفس های تند و سطحی می کشد تن شویه را قطع کنید .

تن شویه در تخت : برای این نوع تن شویه می توانید شیر خوار خود را در آغوش بگیرید ( البته اگر خودتان تب ندارید ! ).

لباس کودک را در بیاورید و روی کودک را با حوله یا پتویی نازکی که آب راجذب میکند بپوشانید . از آب ولرم استفاده کنید و هر بار یک قسمت بدن را تن شویه کنید . برای این کار حوله ای را با آب ولرم خیس کنید ، آبش را خوب بچلانید سپس روی بدن کودک بگذارید.

مکان هایی که می توانید حوله ی مرطوب را برای تن شویه روی آن بگذارید : زیر بغل ، کشاله ران ، روی قفسه سینه و گردن مکان هایی هستند که می توانید حوله ی مطوب را روی آن ها قرار دهید. دست ها وپاها  را هم می توانید با حوله ، مرطوب کنید .

نکته : حوله ی مرطوب نباید روی پیشانی قرار گیرد ؛ تحقیقات نشان می دهد که با کاهش ناگهانی دما در سر امکان تنگ شدن ناگهانی رگ های مغز وجود دارد و در نتیجه آسیب های جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد می کند .

می توانید حوله ی مرطوب را دور هر کدام از اندام ها بپیچید . به محض گرم شدن حوله ، حوله را تعویض کنید  یا دوباره خیس کنید و بچلانید و روی بدن کودک بگذارید . بعد از پایان تن شویه کودک را خشک کنید ولباس سبک و نازک بپوشانید.

هر نیم ساعت یکبار دمای کودک را کنترل کنید.

جدول واکسیناسیون:

جدیدترین برنامه واکسیناسیون کودکان از ابتدای آبان 1393

 
بدو تولد...

هپاتیت B

 

ب.ث.ژ - فلج اطفال

واکسن فلج اطفال

قطره خوراکی است.

2ماهگی پنجگانه_فلج اطفال  
4ماهگی پنجگانه_فلج اطفال  
6ماهگی

پنجگانه_فلج

اطفال

 

12ماهگی

فلج اطفال _MMR  

18ماهگی

یادآور    MMR
4_6 سالگی

سه گانه_فلج اطفال

 واکسن پنجگانه:

 

نوزاد را از ابتلا به 5 بیماری کشنده ذیل مصون می کند:

 

1- هموفیلوس آنفلانزا

2- هپاتیت

3- دیفتری

4- کزاز

5- سیاه سرفه

این واکسن نسبت به تزریق واکسن های قبلی  دارای مزیتهایی است:

نوزادانی که این واکسن را دریافت می کننداز ابتلا به بیماری مننژیت تا 90 درصد مصون هستند. 

درنتیجه عوارض این بیماری که شامل تشنج و عقب افتادگی ذهنی کودکان است کاهش می یابد.

از طرف دیگر چون نوزاد واکسن ثلاث، هپاتیت و هموفیلوس آنفلانزا را در یک تزریق دریافت می کند، از دفعات تزریقش کاسته شده و کمتر اذیت می شود.

این واکسن در سه  نوبت 2، 4 و 6 ماهگی تزریق می شود.

لازم به ذکر است که هموفیلوس آنفلانزا نسبت به درمانهای آنتی بیوتیکی مقاوم بوده و شایع ترین عامل مرگ کودکان بین 3 ماهه تا 3 ساله است.

  • کریمی