در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




مصرف ویتامین Aدر بارداری...!

شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۴۳ ب.ظ

ویتامینAدر چه مواد غذایی موجود است؟
این ویتامین به فرم اصلی اش فقط در مواد غذایی حیوانی موجود است. ویتامینA به مقدار زیاد در جگر وجود دارد. در تخم مرغ میزان محدودی از آن یافت می شوند و شیر و لبنیات منابع خوب ویتامینAهستند . پیش سازهای ویتامینA یعنی کاروتنوئیدها که در بدن به ویتامینA تبدیل می شوند، که در سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل سبزی خوردن و اسفناج، در سبزیجات نارنجی رنگ مثل هویج و کدو حلوایی و میوه های به رنگ نارنجی مثل پرتقال و گرمک وجود دارد. بدین خاطر است که توصیه می شود حتماً در کنار غذا، سالاد سبزیجات ، سبزی خوردن ، سوپ سبزیجات یا سبزیجات پخته مثل سیب زمینی داشته باشید.
اما کمبود ویتامین Aچه عوارضی دارد؟
حتماً با این گفته آشنایی دارید که فردی می گوید «چشمم کم سو شده است یا در تاریکی خوب نمی بینم» و یا حتی خودتان احساس کرده اید زمانی که از نور زیاد به تاریکی وارد می شوید زمان زیادی طول می کشد تا اشیاء اطاق را ببینید. همه این موارد را می توان به کمبود ویتامینA ربط داد. از آنجا که یکی از نقش های اساسی ویتامینA در بینایی می باشد کمبود آن منجر به عارضه ای به نام شب کوری می شود.

ویتامینA در رشد نیز مؤثر است و کمبود آن منجر به اختلال در رشد استخوانها می شود. همچنین با کمبود آن ، ایمنی در برابر عفونت کاهش می یابد و کم خونی عارض می شود. به دلیل تأثیر آن در تولید مثل ، کمبود ویتامینA منجر به عدم رشد مناسب جنین و سقط خود به خود می شود.ویتامین آ هم برای زنان باردار لازم است و هم مصرف بی رویه آن موجب ایجاد ناهنجاری های جنینی در آنان می شود پس مراقب باشید چون مانند شمشیر دو لبه عمل می کند.
محققان سوئدی برای نخستین‌بار، ویتامین a با انجام آزمایش بر نمونه‌های انسانی نشان دادند که چگونه رتینوئیک اسید بر گسترش سلول‌های خونی از سلول‌های بنیادی تاثیر می‌گذارد.
رتینوئیک اسید یکی از مشتقات ویتامین A است که به شکل‌گیری انواع بافت‌ها در جنین در حال رشد کمک می‌کند. حتی اگر ویتامین A در بارداری مورد نیاز باشد، اما میزان بالای این ویتامین می‌تواند به جنین آسیب رسانده و آن را در خطر ناهنجاری‌های جنینی و خطر سقط قرار دهد.
محققان مرکز تحقیقات سلول های بنیادی در دانشگاه لوند دریافتند، افزایش سطوح رتینوئیک اسید به طور چشمگیری مانع از شکل‌گیری سلول‌های خونی در دوره جنینی می‌شود؛ در مقابل با کاهش رتینوئیک اسید، تولید سلول‌های خونی تا 300 درصد افزایش پیدا می‌کند.
نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، میزان بالای ویتامین A تاثیر منفی بر توسعه رگ‌های خونی بر جای می‌گذارد و از همین رو به زنان باردار توصیه می‌شود که از مصرف افراطی این ویتامین طی دوران بارداری خوداری کرد
بنابراین مصرف مقدار بالای جگر در سه ماهه اول بارداری به علت داشتن مقادیر زیاد ویتامین Aممنوع است.

  • کریمی

نظرات  (۱)

خیلی اطلاعات مفیدی بود