در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




بیهوشی یا بیحسی در سزارین؟

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۰۱ ب.ظ

کدام روش مناسب جراحی شماست؟

بیهوشی عمومی یا بی حسی از کمر؟!

حرف از عمل جراحی که به میان می آید یکی از اولین نگرانی هایی که ذهن بیماران را درگیر می کند مسئله بیهوشی، بی حسی و درد است! در این مواقع بیشتر افراد بیهوشی عمومی را ترجیح می دهند چرا که نمی خواهند هیچ تجربه ای از اتاق عمل داشته باشند اما در عین حال گروهی هم از عوارض احتمالی بیهوشی می ترسند و ترجیح می دهند در اتاق عمل بیدار باشند و فقط درد نکشند! همه این ها به کنار، باید بدانید که انتخاب نوع بیهوشی یا بی حسی با متخصص بیهوشی است و او تنها کسی است که می تواند بهترین روش را برای شما انتخاب کند.

در این گفت و گو دکتر بدیع الزمان رادپی، متخصص بیهوشی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شما را با تفاوت ها و کاربردهای هر یک از این روش ها آشنا می کند.

چند نوع بیهوشی داریم؟

برای بیهوشی روش های مختلفی وجود دارد که آن ها را می توان به 3 روش کلی تقسیم بندی کرد. یک روش بیهوشی کلی یا عمومی است که طی آن هوشیاری بیمار با کمک ترکیبی از داروهای مختلف گرفته و بدنش شل می شود بنابراین شرایط فیزیولوژیک بدنش کاملا در اختیار متخصص بیهوشی قرار می گیرد. در این روش بیمار متوجه هیچ چیز نمی شود یعنی پیش از انجام جراحی به خواب می رود و بعد از پایان عمل بیدار می شود. روش دوم بی حسی نخاعی یا اطراف نخاعی (اسپاینال یا اپیدورال) است که طی آن بیمار بیهوش نمی شود و با تزریق داروهای بی حس کننده موضعی در کنار نخاع یا در فضای اطراف آن بی دردی و بی حسی ایجاد می شد. روش سوم هم بی حسی موضعی است که بر حسب عمل جراحی مورد نظر اعصاب یک قسمت از بدن مثل دست و پا و ... بی حس می شوند.

همه چیز در یک لحظه می گذرد!

در بیهوشی عمومی از یک ورید محیطی برای بیمار حداقل یک رگ مناسب گرفته شده سپس سرم به بیمار وصل می شود و داروهای مختلفی که هر کدام اثرات خاصی دارند در سیاه رگ او تزریق می شود. در واقع هر کدام از این داروها بخشی از بیهوشی را ایجاد می کنند، برای مثال یکی از آن ها باعث خواب آلودگی می شود، یکی دیگر بدن را شل می کند. دیگری روی تنفس تاثیر می گذارد و ... بعد از اینکه بیمار بیهوش شد تحت تنفس مصنوعی با دستگاه های خاص قرار می گیرد و شرایط برای انجام جراحی فراهم می شود و بعد با اتمام عمل جراحی داروهای دیگری به بیمار تزریق شده تا اثرات داروهای اولیه خنثی و شرایط به تدریج برای هوشیار شدن او فراهم شود سپس بیمار از تنفس مصنوعی خارج می شود و به حالت هوشیاری برمی گردد. جالب اینجاست که بدانید عمل جراحی هرقدر هم طول بکشد بیمار متوجه چیزی نمی شود و برایش مثل یک لحظه می گذرد.

تزریق داروی بی حسی در اطراف نخاع

در بی حسی اسپاینال یا اپیدورال داروی خاصی که معمولا یک داروی بی حس کننده موضعی است، در فضای کناری نخاع (نه در خود نخاع) با روش خاصی تزریق می شود. به این ترتیب سطح خاصی از اعصاب بدن در ناحیه کمر و اطراف آن دچار بی حسی می شود بنابراین از این روش می توان برای انجام اعمال جراحی اطراف و داخل شکم اندام های تحتانی، پاها و لگن استفاده کرد. این بی حسی موقتی است و ممکن است از نیم ساعت تا حتی چندین ساعت در بعضی اعمال جراحی طول بکشد. در واقع میزان بی حسی بستگی به نوع داروهای ترکیبی و روشی دارد که متخصص بیهوشی انتخاب می کند. طی این زمان معمولا حس و حرکات عضو مورد نظر از بین می رود بعد از عمل هم به تدریج بی حسی خنثی می شود و بیمار حس و حرکت طبیعی خود را به دست می آورد.

بیهوشی یا بی حسی از کمر!؟

بیهوشی عمومی و بی حسی از کمر هر دو روش های پذیرفته شده ای هستند و جایگاه خود را دارند. گاهی اوقات به دلایلی بیمار نیازمند این است که بیهوش شود برای مثال در اعمال جراحی مغز هیچ وقت نمی توان از بی حسی اسپاینال استفاده کرد چون بی حسی در این روش از ناحیه کمر تا کمی بالاتر و پایین تر از آن ایجاد می شود. در عین حال بعضی مواقع هم شرایط عمومی بیمار آن قدر خطرناک است که نمی توان برای او از بیهوشی عمومی استفاده کرد در این صورت از روش های اپیدورال یا اسپاینال استفاده می شود.

گاهی اوقات هم بیهوشی عمومی خطری برای بیمار ندارد اما شرایط عمل ایجاب می کند که با بی حسی موضعی انجام شود. برای مثال در جراحی سزارین معمولا از روش بی حسی نخاعی یا اسپاینال استفاده می شود بنابراین تصمیم گیری با متخصص بیهوشی است. البت بعضی مواقع هم روش بیهوشی بر حسب نظر جراح یا حتی خود بیمار انتخاب می شود.

کدام روش بی عارضه است؟

هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند برای مثال بیهوشی عمومی در درصد کمی از مواد می تواند با عارضه تهوع و استفراغ همراه باشد، بنابراین بیمار باید تا چندین ساعت بعد تحت نظر و کنترل قرار گیرد اما برای مثال اگر طی عمل عارضه ای مثل خونریزی و ... رخ دهد کنترل آن در بیهوشی عمومی آسان تر است.

از طرف دیگر در بی حسی اسپاینال بیمار نسبت به محیط، زمان و مکان آگاه است بعد از عمل زودتر راه می افتد و احتمال وقوع بعضی عوارض پس از عمل کمتر است بنابراین برای استفاده از هر یک از این روش ها معیارهای انتخابی خاصی وجود دارد و نمی توان گفت یک روش بر دیگری برتری دارد. 

  بهترین انتخاب برای زایمان طبیعی؟

در زایمان بدون درد بعد از اینکه روند زایمان طبیعی پیشرفت می کند و به حدی می رسد که پزشک مطمئن می شود زایمان اتفاق خواهد افتاد می توان از روش بی حسی اپیدورال و در بعضی موارد از روش اسپاینال استفاده کرد.

به این ترتیب زائو در این مرحله از زایمان به بعد دیگر درد نمی کشد اما نیروی حرکتی کافی برای پیش بردن روند زایمان را خواهد داشت. متاسفانه در ایران زایمان طبیعی خیلی جا نیفتاده است و خیلی از همکاران پزشک و همین طور خیلی از خانم های باردار تمایل به انجام سزارین دارند در حالی که تکنیک زایمان طبیعی بدون درد کاملا در دنیا جا افتاده و روش بسیار مطمئنی است و عوارض آن بسیار محدود است، بنابراین همان طور که وزارت بهداشت امروزه بر زایمان طبیعی تاکید می کند باید بر زایمان بدون درد هم به همان اندازه تاکید و تمرکز شود.

می ترسید بی حس نشوید؟!

گاهی اوقات درصد کمی از افراد بیان می کنند که با روش بی حسی از کمر باز هم درد را احساس کرده اند. در این مورد باید گفت که در هر روشی درصد کمی احتمال خطا وجود دارد البته نه خطای فردی بلکه خطای تکنیک یا روش برای مثال فرض کنید فردی عفونت تنفسی خفیف می گیرد و پزشک برایش آنتی بیوتیک تجویز می کند. درصد کمی این احتمال وجود دارد که بیمار به آن آنتی بیوتیک جواب ندهد و لازم باشد از آنتی بیوتیک دیگر یا روش درمانی دیگری استفاده کند. در مورد روش بی حسی اسپاینال هم موضوع به همین ترتیب است؛ استفاده از این روش نیاز به تکنیک و دقت خاصی دارد و فرد انجام دهنده باید مهارت کافی را داشته باشد که عموما متخصصان بیهوشی ما این مهارت را هم طی دوران تحصیل و هم بعد از آن کسب می کنند. علاوه بر این نوع داروها و وسایل مصرفی هم اهمیت بسیاری دارد. اما در کل با وجود استفاده از تکنیک صحیح و داروهای مناسب باز هم در درصد بسیار ناچیزی از موارد ممکن است بعضی افراد درد را احساس کنند. گاهی اوقات این درد ناشی از طولانی شدن زمان جراحی است برای مثال زمانی را که 60 دقیقه تخمین می زنیم ممکن است بنا به مشکلات احتمالی هنگام عمل یک و نیم یا 2 ساعت طول بکشد. طبیعی است که طول اثر دارو محدود است و بعد از مدتی شروع به خنثی شدن می کند. البته امروزه برای جلویری از این حالت از روش اپیدورال مداوم یا اسپانیال مداوم استفاده می شود. در این روش لوله خاصی در فضای اطراف نخاع قرار داده می شود و دارو در زمان لازم به صورت مکرر به بیمار تزریق می شود.

قبل از رفتن به اتاق عمل بخوانید!

1+ 5 سؤال رایج در مورد بی حسی و بیهوشی

اگر قرار باشد در روزهای آینده تحت عمل جراحی قرار بگیرید حتما سوالات زیادی ذهن تان را مشغول کرده است. گرچه متخصصان بیهوشی قبل از عمل به تمام سوالات شما پاسخ می دهند و نکات لازم را گوشزد می کنند اما شاید بخواهید زودتر به پاسخ پرسش های تان برسید و شاید اصلا یادتان برود بعضی سوالات مهم را از پزشک خود بپرسید. نگران نباشید؛ در این مقاله دکتر بدیع الزمان رادپی، متخصص بیهوشی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به 6 سوال رایج بیماران در مورد بیهوشی و بی حسی از کمر پاسخ می دهد.

تزریق آمپول بی حسی در کمر چقدر درد دارد؟!

خیلی از افراد از درد آمپول بی حسی در کمر می ترسند اما در حقیقت درد آن خیلی زیاد نیست به هر حال هر تزریقی درد مختصری دارد چون بالاخره یک سوزن باریک وارد پوست و بدن می شود. البته با توجه به پیشرفت هایی که در ابزارهای پزشکی داشته ایم امروزه از سوزن هایی با سایز بسیار باریک و ظریف استفاده می شود که هم عوارض انجام بی حسی اسپاینال را کم می کند و هم درد حاصل از تزریق را کاهش می دهد.

روش اپیدورال و اسپاینال باعث کمردرد می شود؟!

هر تکنیکی در پزشکی یک درصدی عارضه دارد حتی یک قرص سردرد ساده هم ممکن است باعث عوارض شود. روش های اسپاینال و اپیدورال هم همین طور هستند. با توجه به وضعیت بیمار، همکاری اووتکنیک متخصص بیهوشی در درصد خیلی کمی از موارد ممکن است عارضه ایجاد شود که یکی از این عوارض کمردرد است اما باید بدانید که این عوارض بسیار محدود و موقتی هستند و با روش های خاصی که امروزه وجود دارند قابل کنترل هستند.

آیا بیهوشی باعث ریزش مو می شود؟

متاسفانه در عامه مردم تصورات غلطی در مورد بیهوشی وجود دارد و شاید متاسفانه بعضی از همکاران پزشک هم به آن دامن می زنند. برای مثال بعضی ها معتقدند بیهوشی باعث ریزش مو می شود در حالی که این موضوع بار علمی ندارد و قابل پذیرش نیست. شاید فقط بتوان یک اصطلاح کلی را قبول کرد و آن هم این است که به هر حال بیمار طی عمل جراحی و بیهوشی از شرایط فیزیولوژیک خارج می شود و بعد مجددا بهبود پیدا می کند. این موضوع ممکن است روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد و مختل شدن سیستم ایمنی بدن حتی به صورت موقت می تواند باعث ایجاد عوارض شود که یکی از آن ها شاید ریزش مو باشد.

آیا ممکن است حین عمل بیدار شویم؟!

با پیشرفت هایی که در تکنیک های امروزی و دستگاه های نظارتی داشته ایم، عمق بیهوشی و سطح هوشیاری بیمار و خیلی از موارد دیگر به دقت و به طور مداوم اندازه گیری می شوند و همه چیز از ضربان قلب و فشار خون گرفته تا میزان اکسیژن و گاز کربنیک خون و ... تحت کنترل است. همان طور که گفته شده امروزه دستگاه هایی وجود دارند که میزان هوشیاری را کنترل می کنند به این ترتیب احتمال بیدار شدن بیمار خیلی کم است. البته این موضوع هم مثل هر چیز دیگری صفر نیست اما احتمال آن بسیار کم است زیرا متخصصان بیهوشی با توجه به امکاناتی که دارند به موقع عمق بیهوشی را زیاد می کنند و به حد مناسب می رسانند.

چرا بعضی ها بعد از بی حسی از کمر سردرد می گیرند؟

این عارضه ممکن است ناشی از اشکالات تکنیکی فرد انجام دهنده باشد اما در درصد بیشتری از این موارد دلیل آن خود بیمار است. برای مثال ممکن است ستون فقرات بیمار انحنای غیرطبیعی داشته باشد یا وضعیت بیمار موقع تزریق مناسب نباشد و متخصص بیهوشی مجبور شود کار را با دفعات مکرر و تکرار انجام دهد. در این موارد خطر نشت مایع مغزی نخاعی وجود دارد که می تواند باعث سردرد شود. در گذشته هم به این دلیل که از سوزن های درشت تری استفاده می شد احتمال نشت مایع مغزی نخاعی وجود داشته که البته این مسئله امروزه دیگر مطرح نیست. به هر حال این مشکلات نهایتا طی 24 تا 48 ساعت قابل کنترل هستند.

گلودرد بعد از بیهوشی چه علتی دارد؟

زمانی که بیمار تحت بیهوی عمومی قرار می گیرد دستگاه تنفس مصنوعی برای او نصب می شود برای وصل دستگاه تنفس مصنوعی هم لازم است لوله مخصوصی داخل حنجره بیمار گذاشته شود در صورتی که عمل جراحی طولانی باشد یا سایز لوله ها مناسب بیمار نباشد ممکن است به طور موقت باعث ایجاد گلو درد شود و فرد نیاز به کمک های درمانی بعدی پیدا کند. یک علت دیگر گلو درد بعد از عمل هم خشکی مخاط حلق وحنجره است که در درصد ی از موارد اتفاق می افتد. 
  • کریمی