در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




زایمان آسان با استفاده از تحریک حس بویایی...!

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۱ ب.ظ
رایحه درمانی به کاهش استرس و اضطراب کمک نموده و در ایجاد آرامش مؤثر است.از آنجا که تعدادی از عوامل می توانند باعث ایجاد درد و ترس و اضطراب شوند رایحه درمانی می تواند در کاهش آثارآنها مؤثر واقع شود.

بطور کلی موارد استفاده از آروماتراپی یا رایحه درمانی شامل اضطراب و افسردگی - بی خوابی - درد شدید عضلانی - اختلال قاعدگی - درد قاعدگی -آرتریت – آسم – اختلال گوارشی – سر درد - درد زایمان و....می باشد.

تاریخچه رایحه درمانی :
این روش سابقه شش هزار ساله و یا بیشتر دارد. در یونان، روم و مصر باستان همگی از مواد معطر برای درمان استفاده می‌کردند. به توصیه پزشک مصری ایمهوتپ، از روغن های معطر برای استحمام، ماساژ‌دادن و مومیایی‌کردن اجساد در شش هزار سال پیش استفاده ‌می‌کردند. در مصر باستان ایمهوتپ خدای طبابت و درمان بود. هیپو کرات یا بقراط نیز از حمام‌های رایحه‌درمانی و ماساژ و از دود کردن مواد معطر برای درمان‌کردن مردم آتن استفاده‌می‌کرد.

رایحه درمانی نوین در سال1930 دوباره شکل گرفت. شیمیدان فرانسوی، رنه موراسین گاته فوس، واژه آروماتراپی (رایحه درمانی) را برای استفاده درمانی از عطر‌ها ابداع کرد. او شیفته خواص سنبل در درمان زخم‌های سوختگی دست خود بدون برجا گذاشتن هیچ اثر زخمی شد و به دنبال آن شروع به تحقیق در مورد خواص درمانی عطر‌ها در درمان بیماریهای جسمی و روانی کرد.

در طول جنگ جهانی دوم جراح فرانسوی ارتش دکتر جین والنت، از عصاره‌های معطر به عنوان ضدعفونی کننده استفاده کرد.پس از آن مادام مارگارت ماروی, رایحه درمانی را به عنوان یک روش درمانی گسترش داد.او عطرهای مختلف را برای درمان بیماریها تجویز می کرد.او به استفاده از عطرها برای ماساژ دادن در درمان اعتبار بخشید. رایحه درمانی هنگامی که عطرها به صورت همزمان بر جسم و ذهن اثر کنند بیشترین تاثیر را دارد.

با وجود این پدر آروماتراپی، پزشک ایرانی؛ ابن سینای بزرگ بود که اثرات بیش از 800 گیاه را روی بدن مستند ساخت و روش استخراخ روغنهای اساسی را بنیان گذاشت .

مطالعات دانشمندان نشان داده است که عطر‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که می‌توانند آثار خاصی بر جسم و روح ما داشته باشند.ترکیبات شیمیایی آنها پیچیده‌است , ولی بیشتر شامل الکلها، استرها و آلدئیدها هستند. در ادامه در مورد مواد موثر عطرها، کاربردهای درمانی و تحقیقات انجام شده صحبت خواهیم ‌کرد.

عصاره های قابل استفاده :
عبارتند از:یک نوع سنبل به نام اسطوخودوس یا لاوندر،کندر یا فرانکین سنس،بابونه، گل سرخ،نارنگی،یاسمین،مریم گلی کبیر،بهار نارنج،شمعدانی،اکلیل کوهی،دانه انگور،کنجد و بادام شیرین ، که از بین عصاره های ذکر شده اسطوخودوس و کندر برای آرامش و کاهش درد زایمان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه براین در هنگام زایمان عصاره یاسمن و مریم گلی کبیر مفید می باشد و می توان ترکیبی از چند عصاره را به همراه آنها استفاده نمود.به طور کلی عصاره هایی که برای کاهش و یا بر طرف کردن اضطراب مادر سودمند هستند عبارتنداز:اترج،بابونه،اسطوخودوس،بهار نارنج، نارنگی،چوب صندل و رز .

توجه به این نکته اهمیت دارد که استفاده از عصاره هایی مورد نظر قرار گیرد که اثر سوء بر مادر و جنین نداشته باشد و حداکثر 5 عصاره با هم مخلوط گردد؛ زیرا استفاده بیش از 5 نوع عصاره حس بویایی مادر را ضعیف نموده و بنابراین اثر رایحه درمانی کاهش می یابد.علاوه براین عصاره ها باید در محل خنک و تاریک نگهداری شوند. استفاده از رایحه درمانی در مراحل زایمان و بعد از آن باعث افزایش فعالیت رحمی،آمادگی برای زایمان،کاهش کمر درد می شود.

القای زایمان در موارد زایمان دیررس یا پست ترم (پس از 41 هفته) کاهش اضطراب،جلوگیری ازافزایش فشار خون ، کاهش ادم و تورم ، بهبود اپی زیاتومی( برش ناحیه پرینه) ،افزایش شیر و کاهش افسردگی پس از زایمان از آثار مفید دیگر آروملتراپی و رایحه های ذکر شده می باشد.
موارد منع مصرف آن نیز شامل موارد منع ماساژ یا بروز مسمومیت و آلرژی می باشد.

تاثیر ماساژ بدن زنان در زایمان و تسکین درد آن :
ماساژ بدن را تحریک می‌کند تا مواد ضد درد طبیعی بنام اندورفین از داخل بدن ترشح شود؛ مسکن‌های طبیعی، حوصله و وضع روحی خوب را به مادر باز می گردانند. یک مطالعه نشان داده است زنانی که در هنگام زایمان ماساژ دریافت می‌کرده‌اند در مقایسه با یک گروه کنترل که کسی آنها را ماساژ نداده بود، اضطراب کمتری داشتند، درد کمتری حس کرده بودند، طول مدت زایمان آنها کوتاهتر بود و افسردگی پس از زایمان نیز در آنها کمتر مشاهده ‌شد.

روغن های اسانسی که در طول لیبر( مراحل درد زایمان) استفاده می شود :
سیج کلاری : این اسانس درطول لیبرباعث کاهش تنش شده و عضلات را شل میکند.
گل شمعدانی : دارای اثر تسکین دهنده و آرام کننده است، تا انقباض ماهیچه ها و تمرکز بر تکنیک های زایمان مؤثرتر باشد.
گل یاس : کاهش درد، کمک به شل کردن عضلات گ
  • کریمی