در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




رژیم غذایی قبل از بارداری چگونه باید باشد؟

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۴۷ ب.ظ

رژیم غذایی یکی از مهم ترین فاکتور های یک بارداری خوب و همچنین به دنیا اوردن یک کودک سالم است. اگر شما نیز از دسته کسانی هستید که قصد بارداری دارید بهتر است که هرچه زود تر هم خود و هم همسرتان از رژیم غذایی بهتر و مناسب تر استفاده کنید تا احتمال به دنیا آمدن کودک سالم برایتان بیشتر شود.

رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

هر روزه چندین وعده میوه، سبزیجات، غلات (مانند نان گندم کامل)، و غذاهای سرشار از کلسیم (مانند ماست، پنیر و شیر) مصرف کنید. برخی مواد غذایی و ویتامین های خاص (مانند ویتامین های C و E، روی، و اسید فولیک)، برای تولید اسپرم سالم بسیار اهمیت دارند. دریافت نکردن مواد غذایی کافی ممکن است بر پریود شما تاثیر بگذارد و پیش بینی زمان تخمک گذاری را دشوار کند. همچنین اگر مقدار زیادی وزن از دست داده باشید یا بیش از حد چاق شده باشید، ممکن است اصلا باردار نشوید.

.

از چه چیزهایی باید اجتناب کنید؟

.

در صورتی که هنوز هم چیزهای زیادی را می توانید بخورید و عوارض ناشی از حاملگی موجب نشده اند که خوردن بسیاری از مواد غذایی را فراموش کنید، باید برخی تغییرات را در برنامه غذایی خود اعمال کنید. چند توصیه مهم این است که مصرف الکل را متوقف کرده یا به ندرت الکل بنوشید؛ استفاده از داروهای روانگردان را متوقف کنید و در صورتی که دخانیات مصرف می کنید، از مصرف آن نیز پرهیز نمایید. همه این مواد یا عادتها ممکن است اثرات سوئی بر جنین در حال رشد در شکم شما بگذارند.

.

همچنین ممکن است مایل باشید که استفاده از چای و قهوه را نیز متوقف نمایید. نتایج تحقیقات در مورد اثرات کافئین و تئین بر باروری، یکدست و صریح نیست. متخصصان عموما بر این باورند که مصرف کم تا معتدل کافئین (یعنی کمتر از ۲۰۰ میلیگرم در روز، یا برابر با سه فنجان قهوه یا چای پررنگ)، بر قدرت باروری شما تاثیر نخواهد گذاشت؛ اما پزشک شما ممکن است توصیه کند که مصرف آنها را کاملا قطع کنید تا از سلامت خود و جنین خود مطمئن باشید.

.

انواع ماهی در حالت کلی یک غذای بسیار سالم است، اما میزان جیوه در برخی از آنها بسیار بالا است، که ممکن است برای کودکی که در شکم دارید خطرناک باشد. از آنجا که جیوه می تواند در بدن شما انباشته شده و تا یک سال از بدن خارج نشود، بهتر است استفاده از ماهیهایی که میزان زیادی جیوه در گوشت خود دارند (مانند کوسه ماهی، swordfish، king mackerel و tilefish) را پیش از اقدام برای حامله شدن، متوقف کنید. در عوض، می توانید از ماهیهایی که سطح کمتری از جیوه در گوشت خود دارند (مانند ماهی آزاد یا قزل آلا) یا کنسرو ماهی تون، یک تا دو بار در هفته، استفاده نمایید.

.

در دوران حاملگی، از گوشتهای فرآوری شده مانند کالباس یا بوقلمون پروسس شده به میزان بسیار کم استفاده کنید و گوشتهای دودی یا خام را نیز کلا کنار بگذارید. در صورتی که حامله هستید، حتی هات داگ یا غذاهای آماده را نیز باید آنقدر گرم کنید تا بخار از آنها بلند شود.

.

.

حداقل ۴۰۰ میکروگرم در روز اسید فولیک مصرف کنید

.

ثابت شده است که استفاده از این ویتامین ، خطر بروز بیماریهای مادرزادی در مجاری عصبی کودک مانند Spina Bifida را کاهش می دهد؛ همچنین استفاده از این ویتامین به کاهش میزان بروز سکته های قلبی و مغزی، سرطان و دیابت، مربوط می باشد.

.

اکثر خانمهایی که حامله هستند باید حداقل روزانه ۴۰۰ میکروگرم (۰٫۴ میلی گرم) از این ویتامین را مصرف کنند. اگر در خانواده شما سابقه بروز بیماریهای مادرزادی مجاری عصبی وجود دارد یا از داروهای مربوط به حملات صرعی استفاده می کنید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف روزانه خود از این ویتامین را تا ۴۰۰۰ میکروگرم (۴ میلی گرم) افزایش دهید، و مصرف آن را از یک ماه پیش از حاملگی آغاز کرده و تا انتهای سه ماهه اول حاملگی ادامه دهید.

.

ویتامین های دوران حاملگی که بدون نسخه فروخته می شوند در صورتی خوب هستند که مقدار اسید فولیک آنها بیشتر از حداقل توصیه شده (بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم) باشد؛ شما در کل طول حاملگی به این مکملها نیاز خواهید داشت. بعلاوه می توانید از غذاهای سرشار از فولات (سبزیجاتی که رنگ برگهای آنها سبز تیره است مانند اسفناج یا کلم پیچ، مرکبات، حبوبات، سبزیجات، حبوبات کامل، و نانها یا غلات غنی شده) استفاده کنید. اسید فولیک از جمله اسیدهای محلول در آب است، در نتیجه اگر مقدار بیش از حدی از آن را استفاده کنید، بدن شما قادر است تا مقدار اضافی را دفع نماید. اما محلول بودن این اسید در آب، یک جنبه منفی نیز دارد: در حین پختن سبزیجات با آب، مقدار نسبت زیادی از این اسید در آب حل شده و به بدن شما نخواهد رسید؛ پس بهتر است سبزیجات را در مقدار کمی آب پخته یا بخارپز کنید تا فولات موجود در آنها حفظ شود.

.

برخی از خانمها از این قاعده کلی مستثنی هستند: استفاده از مقادیر زیاد از فولات، ممکن است موجب شود که کمبود B12 به چشم نیاید، که این مشکل گاهی اوقات در کسانی که از رژیمهای غذایی سبزیجات استفاده می کنند، مشاهده می شود. در صورتی که گمان می کنید این خطر برای شما وجود دارد، با پزشک یا مامای خود مشورت نمایید.

.

وزن ایده آل برای بدن خود را مشخص نمایید

.

هنگامی که می خواهید حامله شوید، بهتر است در وزن ایده ال خود باشید ؛ در این صورت وزن بدن شما در زمان حامله شدن به وزن استاندارد و توصیه شده نزدیکتر خواهد بود. اگر اضافه وزن یا کمبود وزن داشته باشید، حامله شدن برای شما دشوارتر خواهد بود. همچنین خانمهایی که اضافه وزن دارند با عوارض بیشتری در دوران حاملگی یا زایمان مواجه خواهند شد؛ احتمال به دنیا آوردن کودک کم وزن نیز در خانمهایی که کمبود وزن دارند، بیشتر است.

.

مادامی که از یک برنامه غذایی مناسب (که چربی آن کم بوده و میزان غذاهای فیبردار در آن زیاد باشد) استفاده می کنید، یک برنامه ورزشی منظم نیز برای خود طراحی کنید. در صورتی که اضافه وزن دارید، سعی کنید هفته ای نیم تا یک کیلو گرم وزن کم کنید، که این سرعت کاهش وزن مناسب و ایمن است. در صورتی که از یک رژیم غذایی شدید استفاده کرده و سعی کنید وزن خود را به سرعت کاهش دهید، ممکن است ذخیره مواد مغذی بدن شما به سرعت تمام شود، که مسلما برای باردار شدن و آغاز حاملگی مناسب نخواهد بود.

نظرات  (۱)

سلام.من یک سال و.شش ماهه ازدواج کردم و شس ماهه اقدام کردم برا باردارداری اما هنوز باردارنشدم خیلی نگرانم راهنماییم کنید
پاسخ:
سلام با شماره مشاوره من ۹۰۹۹۰۷۱۱۷۴ از تلفن ثابت تماس بگیرید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی