در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




سونوگرافی در بارداری آری یا نه؟!

شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۵۵ ب.ظ
✅مشاوره مامایی جوانه
پاسخگویی به سوالات شما ☎️ ۹۰۹۹۰۷۱۱۷۴
⛱سوال:
🚀   آیا انجام سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟ 
🌸از نظر علمی در بارداری انجام چند بار سونوگرافی مجاز است؟
😒چرا سونوگرافی سه بعدی نباید بطور روتین در بارداری مورد استفاده قرار گیرد؟
آیا در کشورهای پیشرفته هم زنان باردار اجازه دارند از جنین آلبوم عکس ماهانه سونوگرافی تهیه کنند؟
انجام سونوگرافی ماهانه در مطب پزشک برای کنترل رشد جنین ضروری است یا صرفا نوعی سودجویی مالی است؟
دکتر وحید پورمجید، متخصص زنان و زایمان پاسخ می دهند: مقدار انرژی صوتی ساطع‌شده در سونوگرافی، برخلاف دستگاه‌هایی که از انرژی صوتی در موارد درمان و جراحی استفاده می‌شود، بسیار کم است و در حدی نیست که در جنین اختلالی ایجاد کند. با وجود این، در چند مقاله آمده بود که سونوگرافی بر وزن و هوش کودک اثر دارد. لیکن هیچ‌یک از این موارد به صورت مطالعات پایه ثابت نشده است و نمی‌توان گفت که مثلاً فلان عارضه در اثر سونوگرافی ایجاد شده است. با توجه به این که هر کار غیرضروری در حاملگی ممکن است با عوارضی در آینده همراه باشد که ما از آن بی‌‌اطلاع باشیم، بهتر است اگر ضرورتی وجود ندارد، سونوگرافی انجام نشود. 
متأسفانه دیده می‌شود که برخی از پزشکانی که در مطب خود مجهز به دستگاه سونوگرافی هستند به خاطر سود مالی خود بدون نیاز جدی، برای مادران انجام سونوگرافی را تجویز می‌کنند و این مشکلی است که متأسفانه گریبانگیر برخی از مادران باردار می‌شود. 
انجام یک نوبت سونوگرافی در هفته 11 تا 14 حاملگی را پیشنهاد می‌کنیم، چرا که در این زمان، برخی ناهنجاری‌ها و تعداد جنین‌ها مشخص می‌شود. هفته‌های 11 تا 14 حاملگی بهترین زمان برای تعیین سن حاملگی است و سونوگرافی در این زمان دقیق‌تر از سونوگرافی در هفته 38 برای تعیین سن حاملگی است. بنابراین در مواردی که زن باردار به سن حاملگی مشکوک است، در این فاصله زمانی، سونوگرافی لازم است. درحال‌حاضر، تمام ناهنجاری‌ها به‌جز سندروم داون، آنانسفالی و اختلالات اسکلتی‌ـ‌ عضلانی بعد از 18 هفتگی قابل تشخیصند و بهترین زمان برای تشخیص ناهنجاری‌های قلبی، کلیوی و... بین هفته‌های 20 تا 24 حاملگی است. 
در کشورهای غربی به دلیل آنکه هنوز عواقب و عوارض سونوگرافی دو بعدی نیز نامشخص است و حتی امکان تظاهر آن در 30 تا 40 سال آینده وجود دارد، زنان باردار خود تمایلی به انجام آن ندارند و در برخی کشورهای پیشرفته نیز تصویربرداری تنها یک مرتبه، آن هم در ماه پنجم یا ششم برای تشخیص نحوه زایمان انجام می‌شود. این درحالی است که در کشور ما، زنان باردار چندین مرتبه به دلایل غیرموجه تحت سونوگرافی قرار گرفته و حتی در برخی موارد برای تهیه تصاویر واضح‌تر و عکس از سنین مختلف، داوطلب استفاده از سونوگرافی سه و چهار بعدی می‌شوند.