در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




کتاب خواندن برای جنین یک ضرورت

آموزش فرزند از دوران جنینی شروع می شود. برای همیناین مقاله رابا دقت مطالعه فرمائید.

بی‌صبرانه منتظر تولد فرزندتان هستید و تصمیم گرفته‌اید که بعد از ورودش به این دنیا، تمام نیرو و توان خود را به کار بگیرید تا او را سالم بار آورید. بسیاری چیزها را از پیش برنامه‌ریزی می‌کنید؛ ولی شاید نمی‌دانید که بسیاری از نکات تربیتی از همان دوران زندگی در داخل شکم مادر شروع می‌شود. کودک شما داخل رحم‌تان نیازهای فیزیکی‌اش را برآورده می‌سازد و شما می‌توانید نیازهای اجتماعی و عاطفی او را از طریق کتاب خواندن برای او برآورده سازید. هیچ نیازی نیست که با صدای بلند کتاب خوانید. این‌کار شما او را نابغه نخواهد کرد؛ ولی کتاب خواندن با صدای معمولی برای او بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

آمادگی برای ورود به خانواده

پدر و مادر شدن نوعی مهارت است که شما آن را در طی دوران کسب می‌کنید و رشد می‌دهید. شما با این مهارت به دنیا نمی‌آیید ولی با افزایش دانش خود در این زمینه اطلاعات کافی به دست می‌آورید. با کتاب خواندن و یا حرف زدن با نوزادی که داخل شکم دارید، ارتباط بهتری برقرار می‌کنید. این اتفاق فقط در مورد مادر و جنین رخ نمی‌دهد، بلکه سایر افراد خانواده نیز می‌توانند همین ارتباط را با جنین برقرار کنند و به این ترتیب محیط را برای ورود این فرد جدید به خانواده آماده سازند.

کاهش نگرانی‌ها و استرس‌های مادر

براساس پژوهش‌های دانشمندان آمریکایی، استرس، نگرانی‌ها و تنش‌های قبل از تولد، باعث ابتلای نوزاد به برخی بیماری‌های خاص و استفاده از آنتی‌بیوتیک در دوران پس از تولد می‌شود. بنابراین خانم‌های باردار باید وقت و زمان کافی برای استراحت کردن و انجام برخی فعالیت‌ها جهت ایجاد آرامش و راحتی بیشتر داشته باشند. جنین در حال رشدی که مادرش از کتاب خواندن با صدای بلند لذت می‌برد، به همان اندازه که از آرامش مادر منفعت می‌برد، از شنیدن صدای مادر نیز احساس آرامش و خوشبختی می‌کند.

افزایش توانایی‌های هوشی

هنوز هیچ مدرکی در مورد اینکه آیا کتاب خواندن برای جنین در دوران بارداری عملکرد کودک را در آینده در محیط درس و تحصیل بهبود می‌دهد یا نه، به اثبات نرسیده است. براساس برخی نظریه‌ها، موضوعات زبانی که نوزادان در شکم مادر می‌شنوند، باعث تحریک شدن توانایی‌های هوشی آنها می‌شود.

صدا درمانی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که محرک‌های خارجی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی رشد جنین هستند. گوش انسان اولین ارگانی است که شکل می‌گیرد و رشد می‌کند و تنها راه ارتباطی جنین با دنیای بیرونی از طریق گوش است. جنین از هفته بیست و پنجم شروع به شنیدن می‌کند. در حالی که رحم و بطن مادر تنها محیطی است که با آن ارتباط دارد، ولی می‌تواند برخی صداها مثل صدای ضربان قلب مادر را بشنود و علاوه بر آن صدای مادر را نیز می‌شنود. وقتی که شما آواز می‌خوانید، حرف می‌زنید، با صدای نسبتاً بلند چیزی را می‌خوانید، نوزاد را با صدای خود آشنا می‌کنید. نوزادانی که به تازگی متولد شده‌اند، نسبت به صداهایی که قبلاً زیاد شنیده‌اند بعد از تولد واکنش بیشتری نشان می‌دهند. احساس آشنایی با محیطی که تازه وارد آن شده است، از طریق صداهایی که می‌شناسد به او کمک می‌کند تا راحت‌تر با این دنیای جدید ارتباط برقرار کرده و احساس راحتی بیشتری کند.

تجربه کتاب خواندن و حرف زدن با صدای بلند با جنین

سعی کنید کتاب خواندن برای جنین را از 5 تا6 ماهگی بارداری شروع کنید. البته اگر پیش از پنج ماهگی هم این‌کار را انجام دهید، هیچ ضرری ندارد. در 5 تا 6 ماهگی جنین به اندازه کافی رشد کرده است و می‌تواند به صداهای بیرونی پاسخ دهد. یک محیط آرام و دنج را برای اینکار انتخاب کنید تا تجربه آرامش‌بخش و لذت‌آوری داشته باشید. هر کتابی را که دوست دارید، انتخاب کنید. حتی می‌توانید از کتاب شعر کودکان استفاده نمایید؛ چرا که این کتاب‌ها آهنگین و موزون‌ترند. جنین داخل رحم به صداهای ملودیک حساسیت بیشتری نشان می‌دهد و این مسأله را گروهی از دانشمندان دانشگاه فلوریدا اثبات کرده‌اند. با صدای آرام و پر طنین (خوشایند) با او حرف بزنید. مهم نیست چه چیزی می‌گویید؛ مهم چگونگی حرف زدن و کتاب خواندن است. جنین می‌تواند صدای مادرش را از داخل شکم از میان سایر صداها تشخیص دهد. این صدا بعد از تولد نیز او را آرام می‌کند. سایر افراد خانواده مثل پدر، خواهر یا برادر بزرگ‌ترش را نیز تشویق کنید تا کتاب بخوانند. با آنکه جنین به صدای مادر حساس‌تر است و با آن آرامش بیشتری می‌گیرد، اما سایر صداها را نیز می‌شنود. این تجربه برای سایر افراد خانواده نیز تجربه خوشایندی خواهد بود.

چگونه برای جنین داخل شکم کتاب بخوانید

بیشتر آن چیزهایی که جنین در دوران بارداری داخل شکم مادر حس و تجربه می‌کند، هنوز مجهول است و هیچ کس چیزی از آنها نمی‌داند؛ اما تقریباً همه ما می‌دانیم که جنین به صداهای بیرونی پاسخ می‌دهد. او صدای مادر را بسیار واضح‌تر از سایر صداها می‌شنود.

 

مزایای کتاب خواندن و حرف زدن با صدای بلند برای جنین

افزایش مهارت‌های شنوایی

افزایش تعداد لغاتی که جنین در داخل شکم مادر می‌شنود

افزایش میزان توجه و حافظه نوزاد بعد از تولد

یادگیری کلمات و لغات غیر متداول

یادگیری معنا و مفهوم کلمات

ایجاد آرامش بیشتر بین والدین و نوزاد قبل از تولد

تحریک تخیل و حواس آنها

نوزادان پیش از تولدشان صدای مادر را تشخیص می‌دهند و با این صدا احساس امنیت، آرامش و گرما می‌کنند. پزشکان بسیاری بر این باورند که کتاب خواندن در این دوران سبب رشد هوش و احساسات سالم در کودکان می‌شود. فرایندهای ذهنی از دوران پیش از تولد آغاز می‌گردد و این اتفاق با صداها و کلمات مربوط به زبان‌های مختلف که جنین می‌شنود، پیش می‌آید. خواندن کتاب‌های داستان برای جنین یک روش خوب برای استحکام روابط و ایجاد یک فضای آموزشی و عاطفی است.

حتی جنین به صداهایی که بیشتر می‌شنود، واکنش نشان می‌دهد. یادگیری انسان‌ها از دوران جنینی آغاز می‌شود و مسلماً والدین تاثیر زیادی در این یادگیری‌ها دارند.