در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




برای تشخصی کم آبی جنین معمولاً سونوگراف بزرگ‌ترین قسمت مایع آمنیوتیک در چهار قسمت متفاوت از رحم‌تان را اندازه‌گیری می‌کند  و سپس با جمع کردن اعداد به دست آمده  شاخص مایع آمنیوتیک (AFI)  را به دست می‌آورد تا مشخص شود میزان آب کیسه جنین در چه سطحی رتبه‌بندی قرار دارد . مقدار طبیعی برای سه ماهه سوم بارداری چیزی بین 5 تا 25 سانتیمتر می‌باشد. چنانچه  اندازه کل از 5 سانتی‌متر پایین‌تر قرار داشته باشد مایع آمنیوتیک کم به حساب می‌آید.
عوامل کم شدن مایع آمنیوتیک ( کیسه آب جنین )
معمولاً کم شدن میزان آب دور جنین در سه ماه انتهای بارداری شایع است . در اینجا برخی از رایج‌ترین علل کم شدن مایع آمنیوتیک را بیان می‌کنیم:
•    پارگی یا سوراخ بودن کیسه آب جنین و نشت آب از آن:
پارگی و سوراخ شدن کیسه آب هم دلایلی دارد که ممکن است در طول بارداری اتفاق بیفتد همین امر باعث نشت مایع دور جنین به بیرون می‌گردد و باعث کم شدن آب دور جنین می‌شود .این امر  ممکن است در هر زمانی از بارداری شخص رخ دهد ، اما در زمان‌های نزدیک به زایمان بیشتر دیده می‌شود. شاید شخص  با خیس شدن لباس زیر متوجه نشت مایع آمنیوتیک به بیرون گردد یا پزشک ممکن است در طول معاینه یا آزمایش متوجه این موضوع شود (اگر خودتان مشکوک به نشت مایع آمنیوتیک بودید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید).
ممکن است این سوراخ به دلیل انجام تست آمنیوسنتز ایجاد شده باشد.
•     وجود مشکلات مربوط به جفت
اگر جفت مشکلاتی مثل جداشدگی  ناقص یا جزئی داشته باشد درحالی‌که جفت از دیواره داخلی رحم جدا گردد باعث کاهش سطح مایع آمنیوتیک می‌گردد زیرا  اگر جفت خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به میزان لازم انجام ندهد جنین تولید ادرار را متوقف می‌کند.
•    موارد متفرقه
در شرایط خاص پزشکی مثل فشارخون مزمن، پره اکلامپسی، دیابت بارداری و لوپوس ممکن است  باعث  پایین آمدن سطح مایع آمنیوتیک گردد. گاهی بدون وجود هیچ مشکلی حجم مایع به طور خودبه‌خود کم می‌گردد.
•    حاملگی دوقلو یا بیشتر
در بارداری‌های دوقلو یا چند قلویی شخص در معرض ریسک سطح پایین مایع آمنیوتیک قرار  می‌گیرد . اولیگوهیدرامنیوس در نوعی سندرم رایج است که در آن کیسه  یک جنین آب کمتری دارد  و دیگری مایع آمنیوتیک بیش از اندازه در اختیار دارد.
•    وجود ناهنجاری‌های جنین
 در سه ماه اول یا آخر بارداری ممکن است کم شدن مایع آمنیوتیک به دلیل نقص مادرزادی در جنین به وجود بیاید . ممکن است  کلیه‌ها تشکیل نشده باشند  یا به طرز صحیحی رشد نکرده باشد یا دستگاه ادراری مسدود  باشد در این حالت جنین به اندازه مناسب ادرار  تولید نکرده و در نتیجه سطح مایع آمنیوتیک کم می‌شود.
•       مصرف دارو : مصرف برخی  داروها در دوران بارداری از قبیل برخی مسکن‌ها نیز باعث کم شدن حجم مایع درون کیسه آب می‌شود.
•       وجود عفونت رحمی : ابتلا به برخی عفونت‌ها می‌تواند سبب کم شدن میزان مایع  آب کیسه اطراف جنین گردد .
•       بارداری طولانی مدت:در انتهای بارداری به تدریج مایع اطراف جنین کم می‌شود و جای بیشتری برای رشد جنین باز می‌کند. در صورتی که موعد زایمان برسد و زایمان اتفاق نیفتد (زایمان دیررس)، آب بیشتری جذب‌شده و اطراف جنین تقریباً خشک می‌شود.

Setup Timeout Error: Setup took longer than 30 seconds to complete.



عوارض کم شدن مایع کیسه آب جنین (آمنیوتیک)
مایع آمنیون (آمنیوتیک) اثرات زیادی بر رشد جنین دارد و کم شدن آن عوارضی برای جنین ایجاد می‌نماید:
-متغیر شدن دمای محیط کیسه آب .
-ایجاد فشار به جفت و بند ناف و کاهش رشد جنین
-کاهش تحرک جنین و رشد نکردن مناسب دست و پا
-ایجاد اختلال در تکامل ریه کلیه و دستگاه گوارش کودک
 -پارگی زودهنگام کیسه آب جنین
-بالا رفتن احتمال بروز دیابت بارداری و فشارخون برای مادر
-فشار آمدن به بند ناف و کاهش میزان خون‌رسانی به کودک  و در نتیجه کاهش ضربان قلب جنین
-به دلیل کمبود جا برای جنین که ناشی از کمبود مایع آمنیون است دست و پاهای او در معرض  فشار قرار می‌گیرند و کج و بد شکل می‌شوند ، مانند چماقی شدن پاها.بدشکلی سر و صورت مانند دراز شدن سر، بینی پخ و ... نیز ممکن است در این نوزادان دیده شود.
اقدامات لازم به هنگام کم شدن آب کیسه جنین
اگر مقدار مایع آمنیوتیک‌ در شخصی  کم باشد ، معمولاً به طور مداوم و دقیق توسط پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد در این بررسی‌ها میزان رشد و سلامت جنین به دقت بررسی می‌شود . پزشک با  توجه به سن بارداری و وضعیت جنین و مادر تصمیم‌گیری می‌کند که چه تدابیری برای شخص اندیشیده شود.
اگر شخص به زمان زایمان‌ نزدیک باشد پزشک ممکن است زایمان را پیشنهاد نماید .برخی موارد نیز هم ممکن است زایمان زودتر از موعد تجویز گردد . در مواردی که شخص به پره اکلامپسی مبتلا شود  یا پزشک متوجه شود جنین نمی‌تواند داخل رحم به رشد ادامه دهد.
وضعیت جنین به صورت متوالی با سونوگرافی، تست بدون استرس و پروفایل بیوفیزیکال مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نوشیدن مایعات به میزان زیاد و استراحت در این دوران به زن باردار توصیه می‌گردد .
زیر نظر گرفتن  حرکات جنین را بعد از غذا و  در حالت دراز کشیده به پهلوی چپ یا نشسته در محیطی آرام بشمارید. اگر به طور ناگهانی متوجه شدید که فعالیت جنین‌تان کمتر شده است پزشک را در جریان بگذارید.
سطوح پایین مایع آمنیوتیک می‌تواند احتمال مشکلات هنگام زایمان را بیشتر کند. نگرانی اصلی این است که سطح مایع آمنیوتیک آن قدر کم شود که حرکات جنین یا انقباضات شما موجب فشردگی بند ناف شود.
احتمالاً برای حفظ جان جنین زایمان سزارین بجای طبیعی به مادر پیشنهاد می‌گردد.
 کم شدن مایع آمنیوتیک ( آب دور جنین )

  • کریمی