در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




علل انجام عمل هیستروسکوپی چیست؟

يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۲۳ ب.ظ

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی نوعی عمل جراحی است که به پزشک اجازه می دهد که بتواند داخل رحم شما را برای تشخیص علت خونریزی های غیر طبیعی و نیز برخی اشکالات در ساختمان رحم بررسی کند . این عمل با استفاده از هیستروسکوپ که یک لوله باریک مجهز به دوربین و چراغ می باشد ،انجام می شود. که از طریق واژن وارد و از دهانه رحم وارد رحم می شود. بنابراین نیاز به انجام هیچ برشی ندارد.

هیستروسکوپی می تواند تشخیصی یا برای جراحی باشد. در هیستروسکوپی تشخیصی پزشک به دنبال تشخیص علت ایجاد خونریزی غیر طبیعی ( مثلا" پولیپ ، فیبروم و افزایش ضخامت اندومتر و .... ) می باشد و گاهی اوقات قبل از انجام اعمال جراحی مثل کورتاژ تشخیصی جهت بررسی دقیق علت خونریزی انجام می شود. گاهی هم هیستروسکوپی برای انجام جراحی هایی مثل برداشتن فیبروم رحم ساب موکوز و یا بر طرف کردن چسبندگی های داخل رحم، برداشتن پولیپ های داخل رحم ،برداشتن سپتوم (دیواره رحمی )انجام می شود.که این اعمال معمولا" پس از تشخیص بدنبال هیستروسکوپی تشخیصی انجام می شود.گاهی همزمان با انجام هیستروسکوپی نیاز به انجام لاپاراسکوپی هم می باشد که این هم روشی برای دیدن داخل لگن بوسیله یک لوله مجهز به دوربین فیبراپتیک می باشد.

مزایای هیستروسکوپی :

  1. کاهش زمان بستری در بیمارستان
  2. کاهش زمان لازم برای بهبود
  3. کاهش نیاز به مسکن
  4. جلوگیری از هیسترکتومی(عمل برداشتن رحم)
  5. جلوگیری از باز کردن شکم برای انجام عمل جراحی

چه نوع بی حسی برای انجام هیستروسکوپی لازم است؟

هیستروسکوپی می تواند بر حسب صلاحدید پزشک با بی حسی موضعی ، بی حسی منطقه ای( نخاعی) و یا بیهوشی عمومی انجام شود.که اینها بستگی به محدوده و علت عمل جراحی دارد. 

چگونه هیستروسکوپی انجام می شود؟

قبل از انجام عمل باید بی حسی مناسب داده شده و ضد عفونی محدوده عمل انجام شود.

سپس دهانه رحم بوسیله بوژی گشاد می شود تا هیستروسکوپ بتواند از دهانه رحم رد و وارد فضای داخلی رحم شود. همزمان مخزن مایع یا گاز لازم برای باز کردن فضای داخلی رحم به لوله هیستروسکوپ وصل و به پزشک امکان دیدن مجرای ورودی رحم و فضای داخل رحم را می دهد و اگر نیاز به انجام عمل جراحی کوچک هم باشد با وارد کردن وسایل خاص از مجرای تعبیه شده در دستگاه انجام می شود.

پس از هیستروسکوپی چه انتظاری باید داشته باشید؟

اگر بی حسی نخاعی و یا عمومی گرفته اید ، باید چند ساعت در بیمارستان تحت نظر باشید. پس از عمل بمدت 1-2 روز ممکن است دردهای زیر شکم و یا خونریزی خفیف واژینال داشته باشید. اگر گاز برای هیستروسکوپی استفاده شده باشد ممکن است درد شانه احساس کنید و گاهی احساس بی حالی و حتی faint.

در صورت داشتن موارد زیر حتما" به پزشک مراجعه نمایید:

درصورت بروز :

1-     تب

2-     درد شدید شکمی

3-     خونریزی شدید واژینال یا ترشح واژن

معمولا" پس از هیستروسکوپی نیاز به بستری نمی باشد، مگر اینکه بنا به دلایلی پزشکتان صلاح بداند.

چه کسی کاندید هیستروسکوپی است؟

تنها بر اساس تشخیص پزشک متخصص

 

  • کریمی